Peste 90% din acquisul comunitar cu privire la domeniul transporturilor rutiere se aplica deja in Romania, restul urmand sa fie transpus pana la sfarsitul acestui an. Interesant este faptul ca odata cu aderarea la UE si transportatorii romani de marfuri sau de persoane vor avea acces la piata transporturilor din tarile comunitare. Cu alte cuvinte, o firma romaneasca va putea transporta pasageri pe o ruta din Germania sau Franta. Sau o companie din Romania va putea face transport de marfuri in Belgia.

Transportul de persoane este reglementat in Uniunea Europeana printr-un regulament din 1992, amendat in 1998, informeaza buletinul Eu-Ro Newsletter al Guvernului Romaniei. Regulamentul stabileste norme comune de efectuare a transportului, ce consacra principiile liberei circu-latii si simplifica formalitatile administrative.
In cadrul acestor norme sunt definite tipurile de transport de persoane precum serviciile regulate, serviciile regulate speciale, serviciile ocazionale si transportul in cont propriu. Spre exemplu, pentru transporturile regulate publice, adica cele contra plata este in continuare nevoie de autorizatii nationale. Pentru serviciile ocazionale este nevoie doar de un formular, iar pentru serviciile regulate speciale este nevoie de un contract intre organizator si operator. Pentru transportul in cont propriu se cere doar un certificat eliberat de autoritatea competenta a statului unde este stabilit operatorul.
Cabotajul de persoane este inca limitat, fiind permis in cazul serviciilor regulate speciale si al serviciilor ocazionale doar pe baze temporare. El este permis pentru serviciile regulate doar daca face parte dintr-un transport international. De exemplu, un operator italian poate transporta pasageri intre Lyon si Paris doar in conditiile in care opereaza transport regulat pe linia Torino-Lyon-Paris-Bruxelles si doar cu respectarea legislatiei interne a statului in care se face cabotaj (eventuale autorizatii, conditii legate de rute, periodicitate, TVA etc.)

Liber transporturilor de marfuri

O alta reglementare comunitara tine de accesul la piata de transport rutier de marfa. Trebuie spus ca incepand cu 1 ianuarie 1993 orice operator de transport care doreste sa efectueze transporturi rutiere intre statele membre trebuie sa detina o asa-numita licenta comunitara, eliberata de statul unde este stabilit. Mai mult, incepand cu 1998 se poate spune ca transportul de marfa a fost complet liberalizat.
Asta inseamna ca de la acea data un operator din orice stat membru poate, daca indeplineste conditiile de acces la ocupatia de transportator si detine o licenta comunitara, sa transporte marfuri intre puncte aflate oriunde pe teritoriul Uniunii, chiar si in interiorul unui stat, altul decat cel unde isi are resedinta. Spre exemplu, un belgian poate incarca la Roma si descarca la Napoli. Sau, dupa 1 ianuarie 2007, o companie de tranporturi romaneasca va putea transporta marfa de la Paris la Frankfurt.

Rovinieta sau Eurovinieta

Directiva Eurovinieta din 1999 stabileste reguli comune privind taxele anuale pentru vehicule grele de marfa. Este stabilit nivelul minim pentru taxele anuale in functie de configuratia vehiculului sau combinatiei de vehicule, cum ar fi numarul de osii sau masa maxima admisibila.
Cel de-al doilea set de reguli stabilite prin aceasta directiva priveste taxele de utilizare a infrastructurii, in functie de distanta parcursa sau de perioada de utilizare a infrastructurii, mai pe scurt Eurovinieta.
Directiva se aplica si in Romania, fiind transpusa de Ordonanta Guvernului nr. 15 din 2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania.