Transportatorii aradeni acuza din nou autoritatile ungare ca "ii vaneaza" pe soferii romani de automarfare imediat ce trec frontiera si ca le aplica sanctiuni pentru orice, amendandu-i cu sumele maxime prevazute de legislatie, iar dovada sunt statisticile oferite chiar de autoritatile ungare. Conducerea Asociatiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), care are sediul in Arad si reprezinta 190 de firme care detin cinci mii de camioane, a declarat, luni, ca soferii romani sunt discriminati fata de cei maghiari, pe teritoriul Ungariei, primind amenzile maxime pentru aceleasi nereguli pentru care maghiarii primesc amenzi minime. Vicepresedintele "Europa 2002", Dorin Pop, a spus ca romanii conduc in topul soferilor de tir amendati pe teritoriul Ungariei, cu 35 la suta din totalul sanctiunilor aplicate in acest an. El a spus ca cifrele au fost prezentate chiar de autoritatile competente ungare, la o intalnire care a avut loc la Szeged, saptamana trecuta, la initiativa transportatorilor romani.
"Anul acesta, 3.590 de soferi romani de tir au fost amendati, fiind pe primul loc in Ungaria, cu 35 la suta din totalul sanctiunilor (...) Suntem vanati imediat ce trecem granita si primim mereu amenda maxima, de 1.600 de euro. In multe cazuri, amenzile sunt aplicate abuziv sau din exces de zel", a spus Dorin Pop, intr-o conferinta de presa. Conform sursei citate, numarul soferilor romani sanctionati a scazut, totusi, fata de 2007, cand 41 la suta din sactiunile totale au fost aplicate romanilor. "Se fac pasi, dar foarte mici, spre normalizarea relatiilor, iar asta dupa multe intalniri intre noi si autoritatile ungare, in care le-am prezentat cazuri concrete de abuzuri. Practic, zece la suta din sanctiuni sunt contestate de noi, in ciuda procedurilor extrem de greoaie. In Romania poti contesta o amenda la Judecatorie, dar in Ungaria poti doar la seful direct al agentului constatator. Daca nu raspunde favorabil, poti face o noua contestatie la urmatorul sef pe linie, iar numai apoi poti merge in instanta. Fiecare etapa dureaza mult si costa bani. In plus, din sutele de contestatii depuse de romani, niciuna nu a primit raspuns favorabil", a mai declarat reprezentantul APTE 2002.
Soferii sustin ca pentru aceleasi sanctiuni comise de colegi maghiari, ei primesc amenda de 1.600 de euro, in timp ce soferii unguri primesc doar minimum de 40 de euro. "O problema foarte serioasa este ca autoritatile ungare ii amendeaza pe ambii soferi din automarfar, deci si pe cel de rezerva, astfel ca se platesc 3.200 de euro. Asta desi legislatia spune ca este sanctionabil conducatorul automarfarului", a mai spus Dorin Pop.
Soferii romani s-au mai plans autoritatilor ungare ca le sunt sechestrate mijloacele de transport pana cand platesc amenda si ca, sumele fiind foarte mari, uneori nu au bani la ei pentru plata. "Suntem, practic, santajati sa platim, pentru ca uneori avem marfuri perisabile si nu putem sa ne permitem sechestrarea automarfarelor (...) Autoritatile ungare nu tin cont de implicatiile sociale si economice ale acestui exces de zel, ca sa nu mai spunem ca legislatia cu privire la transportatori este neeuropeana", a declarat, la randul sau, in aceeasi conferinta de presa, Cosmin Galu, consilierul juridic al APTE 2002. El a mai spus ca, in cele din urma, daca Guvernul Romaniei - unde au fost trimise mai multe memorii - nu va interveni, transportatorii pot lua in calcul varianta modificarii rutelor, prin Serbia. "Ungaria ar pierde foarte mult pentru ca este o tara mica ce castiga mult din tranzitul automarfarelor. De fapt, cred ca si legislatia din Ungaria este facuta mai mult pentru a se colecta sume mari la buget, nu pentru a fi protejati cetatenii vizavi de accidentelele in care pot fi implicati soferii de TIR", a adaugat Galu.