ZF.ro : Cum vor arata autostrazile in 2013: inca 140 kilometri, cel putin pe hartie

Aproape 140 de kilometri de autostrazi, cu un cost de 930 de milioane de euro, au ca termen de finalizare anul 2013, arata o analiza a ZF pe baza datelor transmise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Circa 18 kilometri de autostrada, intre Simeria si Orastie, au fost deja inaugurati la finalul lunii mai, astfel ca alti 120 de kilometri ar urma sa fie deschisi circulatiei in a doua jumatate a anului. Cel putin acestea sunt planurile CNADNR. Pe teren, cea mai mare parte a tronsoanelor de autostrazi erau finalizate in proportie de 60-70% la inceputul lunii mai, in contextul in care lucrarile au inceput in urma cu un an si jumatate.
Urmatoarele tronsoane de autostrada pe care se va taia panglica sunt primul lot al autostrazii Orastie-Sibiu, cu o lungime de circa 24 km, si cel de-al doilea lot al sectorului Nadlac-Arad, cu o lungime de 16,6 km. Cele doua tronsoane vor fi inaugurate in luna august, potrivit noilor termene de finalizare. De altfel, cel mai inaintat tronson de autostrada din punctul de vedere al stadiului de executie este Nadlac-Arad, lot 2, care la inceputul lunii mai era finalizat in proportie de circa 83%.
Tot anul acesta, dar in toamna, vor fi finalizati 16 din cei 22 km ai lotului al treilea al autostrazii Orastie-Sibiu, restul de 6 km urmand sa fie gata cel mai probabil anul viitor. Acest tronson, care cuprinde si cel mai mare viaduct din Romania, cu o lungime de 1 km si o inaltime de 74 metri, era finalizat in proportie de 71% la inceputul lunii mai.
In noiembrie va fi gata si lotul al doilea (20 de kilometri) al autostrazii Orastie-Sibiu, care in urma cu o luna avea un stadiu de executie de 55%, in timp ce in decembrie se vor finaliza lotul al patrulea (16 kilometri) al autostrazii Orastie-Sibiu, precum si primul lot (27,5 kilometri) al Lugoj-Deva.
Initial, majoritatea autostrazilor care se afla in constructie pe Coridorul IV paneuropean trebuia finalizate in luna aprilie a acestui an, insa termenele au fost prelungite pentru a doua jumatate a anului sau chiar pentru anul viitor. De altfel, ZF scria recent ca autostrazile aflate in constructie pe Coridorul IV paneuropean vor acumula intarzieri totale de 46 de luni, adica aproape 4 ani, in contextul in care termenele initiale de finalizare au fost prelungite.
Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura Dan Sova, care are in subordine autostrazile, spunea la finalul lunii aprilie pentru Ziarul Financiar ca vina pentru intarzierile in finalizarea tronsoanelor de autostrazi nu apartine constructorilor, ci CNADNR, care nu ar fi facut la timp exproprierile si nici nu ar fi eliberat aliniamentele. Totodata, ministrul Sova spunea ca la finalul lunii mai va avea un raport complet cu privire la tronsoanele de autostrazi care se afla in constructie, insa pana acum nu a fost dat publicitatii niciun document in acest sens.
Spre comparatie, Romania a finalizat anul trecut tot circa 140 de kilometri de autostrazi si variante de ocolire la standard de autostrada. Astfel, in 2012 au fost inaugurate autostrada Bucuresti-Ploiesti (mai putin cei 6,5 kilometri dintre soseaua Petricani din Capitala si Centura Capitalei), autostrada Cernavoda-Medgi¬dia-Constanta, Timisoara-Lugoj, lot 1, precum si variantele de ocolire la standard de autostrada ale oraselor Arad si Constanta. Pe final de an, s-au finalizat si aproape 15 kilometri din autostrada Deva-Orastie, pe ruta Simeria-Deva.
In prezent, Romania are 548 de kilometri de autostrazi si se afla in continuare pe ultimele locuri din Uniunea Europeana la capitolul retea de autostrazi.
Anul 2014 va fi insa mai "sarac" in ceea ce priveste taierile de panglici de noi autostrazi, avand in vedere ca pentru anul viitor este prevazuta doar deschiderea a 6 kilometri de autostrada de pe lotul al treilea al tronsonului Orastie-Sibiu, care au fost afectati de alunecari de teren si in cazul carora a fost prelungit termenul de executie. Cel putin teoretic, in perioada urmatoare ar trebui sa inceapa lucrarile pe alti 100 de kilometri de autostrazi, care au fost atribuiti prin licitatie la finalul anului trecut, dar si la sfarsitul lunii mai.
Lotul al treilea al autostrazii Orastie-Sibiu cuprinde si cel mai mare viaduct din Romania, cu o lungime de 1 km si o inaltime de 74 metri, in apropierea localitatii Aciliu din judetul Sibiu.

(Acest articol a aparut in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 13.06.2013)