Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ieri ca taxa de prima inmatriculare este legala si in opinia comisarilor europeni, singura problema fiind nivelul acesteia, care in unele cazuri este mai mare decat valoarea reziduala a masinii. Noile taxe vor fi stabilite in cateva saptamani, dupa discutiile in prealabil cu oficialii europeni, dupa cum ne-a asigurat Vladescu.
Taxa de prima inmatriculare a fost aprobata in vara anului trecut si a intrat in vigoare de la 1 ianuarie. Scopul acesteia este de reducere a nivelului de poluare, si nu unul fiscal, au afirmat ieri intr-o conferinta de presa atat ministrul Finantelor, cat si cel al Mediului, Sulfina Barbu.
Comisarul european pentru taxe si vami, Laszlo Kovacs, a apreciat ca taxa de prima inmatriculare instituita de Romania, desi e legala, modul de calcul este neconform cu normele din tarile UE, pentru ca la masini vechi sunt stabilite taxe mari. O taxa similara exista si in alte 16 state membre ale UE, majoritatea folosind in modul de calcul tipul motorului (noneuro, euro 1, 2, 3 sau 4), si nu vechimea masinii, cum au stabilit autoritatile romane, a recunoscut Vladescu. Astfel, formula aplicata la noi in calcularea taxei dezavantajeaza, prin suma de plata, autoturismele second-hand provenind din Uniunea Europeana, creand o pozitie de piata net favorabila masinilor autohtone, dupa cum a observat oficialul european.
Autoritatile de la Bruxelles le-au cerut celor de la Bucuresti sa tina cont de patru principii in introducerea acestei taxe, si anume ca aceasta sa fie pentru protectia mediului, sa se aplice uniform atat pentru masinile vechi, cat si pentru cele noi, sa nu discrimineze intre masinile produse in tara si cele din alte tari si sa nu depaseasca valoarea reziduala a masinii, a explicat Vladescu.
Intrucat Parlamentul a dublat valoarea taxei pana la 7.500 de euro, dupa cum a declarat Sulfina Barbu, ultimul principiu impus de UE nu se mai respecta, taxa de inmatriculare ajungand sa fie mai mare decat valoarea reziduala in cazul masinilor mai vechi.
Sulfina Barbu a insistat sa spuna jurnalistilor ca si alte state membre UE, ca Grecia, Danemarca si Ungaria, impun taxe mari la importurile de masini. Spre exemplu, in Grecia taxa reprezinta intre 35 si 85% din valoarea reziduala a masinii, in functie de tipul motorului. In Danemarca, aceasta ajunge si pana la 105% din valoarea reziduala. Singura sanctionata a fost insa Ungaria, care, pe langa faptul ca a primit amenda, trebuie sa le dea banii inapoi celor care au platit aceasta taxa.
Comisarul european din partea Romaniei, Leonard Orban, declara recent pentru Mediafax ca in doua saptamani Comisia Europeana va incepre procedurile si impotriva tarii noastre in cazul taxei auto. Sebastian Vladescu si Sulfina Barbu au precizat insa ca se vor consulta cu oficialii europeni, evitand astfel acest conflict.

Taxa, succesoarea programului "Rabla"

Sulfina Barbu a mai spus ieri ca eliminarea taxei de inmatriculare ar anula intr-o luna programul de innoire a parcului auto desfasurat in ultimii doi ani si pe care Executivul a cheltuit 89 de milioane de euro.
"Prin acest program au iesit din uz peste 29.000 de masini vechi si poluante, care au fost inlocuite cu vehicule noi. Daca avem in vedere experienta Poloniei, dupa aderare, intr-o singura luna intrau in medie 35.000 de masini second-hand. In acest caz, doar intr-o luna am anula practic programul de innoire din ultimii doi ani", a explicat Barbu. Ministrul mediului a aratat ca peste 50% din parcul auto autohton este format din masini cu o vechime de 12-15 ani, cu un grad ridicat de poluare. De asemenea, 70% din poluarea chimica a aerului din aglomeratiile urbane provine de la autoturisme.