Ministerul Transporturilor ar putea introduce o taxa 5 euro la fiecare suta de kilometri pe autostrazile care vor fi date in folosinta de acum inainte, a declarat recent, intr-o emisiune televizata, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. In opinia ministrului, printre motive ar fi acelea ca pe autostrada se consuma cu 1,5 euro mai putin combustibil la suta de kilometri, uzura masinii este mult mai mica si ajungi cu jumatate de ora mai devremela destinatie.

Radu Berceanu a explicat ca nu este inca foarte convins de aceasta posibila taxa, dar ca s-ar putea ca ministerul sa faca la un anumit moment o astfel de propunere.
El a aratat ca, in cazul in care vor fi introduse taxe de autostrada, va fi schimbat sistemul de taxare pentru utilizarea drumurilor nationale. "Nu o sa mai fie rovinieta alaturi de taxa de autostrada", a adaugat Berceanu.
Sa calculam insa ceea ce ar insemna o valoare a taxei de 5 euro la suta de kilometri de autostrada. Pai, ar insemna ca un drum dus-intors pana pe Litoral ii va costa pe automobilisti 20 de euro, adica vreo 70 de lei. Pana intr-o statiune de pe Valea Prahovei, o excursie rapida, pe viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov, ii va costa pe turisti vreo 10 euro, adica aproape 35 de lei. Mai mult, de la Bucuresti pana la iesirea din Romania costul unui drum pe viitoarea autostrada Transilvania ar putea costa pana la 25 de euro, adica vreo 85 de lei.

Taxe de autostrada in tarile UE

Dar sa vedem cum au reglementat mersul pe autostrazi tarile europene. In Ungaria, utilizarea autostrazilor, care sunt destul de multe si au sute de kilometri in total, este taxata cu ajutorul unei vignete, al carei cost variaza in functie de durata de valabilitate a acesteia si de perioada din an cand este folosita. Ca un exemplu, pentru masinile personale, adica pana in 3,5 tone, se pot cumpara vignete valabile o zi, patru zile, 10 zile, o luna si un an. Pentru a merge o luna intreaga pe toate autostrazile din Ungaria, vigneta costa 4.200 de forinti, adica circa 57 de lei. In Austria, vigneta valabila o saptamana pentru toate autostrazile austriece costa numai 7,6 euro, adica vreo 26 de lei.
In Germania nu se platesc autostrazile, singurii care platesc fiind transportatorii de marfa. Franta este ceva ma scumpa decat Ungaria si Austria. Ca un exemplu, o calatorie de la Strasbourg la Paris, adica aproape 500 de kilometri de autostrada, costa 50 de euro, vreo 9 euro la suta de kilometri. Trebuie mentionat insa ca Franta are aproximativ 40.000 de ki-lometri de autostrazi nationale, din care vreo 9.600 de kilometri sunt super-autostrazi, denumite si "autoroutes", multe dintre ele fiind taxate.
ßi in Italia, pe celebrele "autostrade", care insumeaza mai mult de 6.400 de kilometri, sunt introduse taxe, apropiate ca valoare de cele din Franta.

Viitoarele autostrazi romanesti

Autostrada Bucuresti-Brasov va fi terminata cel mai tarziu in 2012, tronsonul Bucuresti-Ploiesti urmand sa fie dat in folosinta in 2009, a informat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Autostrada Bucuresti-Constanta si centura orasului Constanta vor fi finalizate in 2010. Referindu-se la autostrada Bucuresti-Pitesti, ministrul a reamintit ca lucrarile de refacere vor fi reluate la primavara, pe o distanta de 23 de kilometri, tronson care traverseaza o zona mlastinoasa. El a explicat ca autostrada a fost proiectata gresit inca de la inceput, iar o refacere completa ar necesita o perioada de doi-trei ani.