Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a declarat ieri ca taxa auto va fi marita intrucat autoritatile incurajeaza schimbarea parcului de masini cu autoturisme noi, si nu cu cele second hand, mai vechi de zece ani.
"Vom mari taxa auto pentru ca nu ne permitem sa casam 180.000 de masini si sa aducem masini second hand", a spus Borbely intr-o conferinta de presa. El a aratat ca, potrivit datelor detinute de Ministerul Mediului, din cele 120.000 de masini second hand care s-au adus anul acesta in Romania, aproape 50 la suta sunt mai vechi de zece ani.
"Nu se poate. Cine isi permite sa aduca o masina care deja polueaza mai mult sa plateasca o taxa suplimentara pentru ca poluatorul plateste", a afirmat Borbely.
El a spus ca Romania are o productie autohtona de masini accesibile, atat la Dacia, cat si la Ford, care va porni cu mai multe tipuri de masini si ca mai sunt numerosi dealeri de autovehicule. "Sprijinim cumpararea de masini noi. De la 1 ianuarie, toate autoturismele vor fi fabricate cu Euro 5", a spus ministrul.
Proprietarii de masini ar putea plati in 2011 o taxa de poluare cuprinsa intre 32.000 de euro pentru inmatricularea unei masini nonEuro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani, si 91 de euro pentru un autoturism nou Euro 5, cu motor de 1,1 litri, scutit in prezent de la taxare.
La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 13.120 de euro, fata de 10.240 de euro, cat este in prezent. Proprietarii de masini cu motor Euro 2 de 3,2 litri, vechi de zece ani, ar putea plati o taxa de inmatriculare de 21.770 de euro, fata de 17.408 euro, in prezent.
Pentru un motor cu aceeasi capacitate cilindrica, 3,2 litri, insa de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de inmatriculare va fi de 11.668 de euro, fata de 8.891 de euro, cat se plateste in prezent. Pentru acelasi motor si acelasi standard Euro 3, insa cu o vechime de sase ani, taxa ajunge la 10.727 de euro, fata de 8.174 de euro.
La o masina Euro 3, cu un motor de 1.400 cmc, veche de sapte ani, taxa va fi 998 de euro, fata de 673, cat este in prezent, pentru o vechime de opt ani, taxa va fi 880, fata de 594 de euro, iar pentru autoturismele vechi de zece ani, proprietarii ar urma sa plateasca 665 de euro, fata de 448 de euro.
Inmatricularea unei masini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 cmc, veche de un an, va fi taxata cu 483 de euro, fata de 380 de euro, cat este in prezent.
Aceeasi motorizare, dar pentru o masina veche de trei ani, implica plata unei taxe de 399 de euro, fata de 315, cat este in prezent. In cazul unei motorizari Euro 4 de 2.000 cmc cu o vechime de doi ani, taxa va fi 1.326 de euro, fata de 1.060, cat este acun.
Pentru o masina noua cu motor Euro 5 de 3.000 cmc se va plati o taxa de 1.950 de euro, iar aceeasi motorizare pe o masina veche de doi ani implica o taxa de 1.541 de euro.
In cazul unei masini Euro 5 de 2.000 cmc, veche de doi ani, proprietarii ar urma sa plateasca din 2011 o taxa de inmatriculare de 507 euro. Totodata, o motorizare Euro 5 de 1.100 cmc, care in prezent este scutita de taxa, va fi taxata cu 116 euro in cazul unei masini noi si cu 91 de euro in cazul unui autoturism vechi de doi ani.