Ministerul Finantelor a publicat, luni, pe site-ul sau, si normele metodologice privind restituirea diferentelor la taxa auto. Potrivit acestora, taxa va fi calculata de DGFP Bihor, care va solicita cartea de identitate a vehiculului, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari, o declaratie pe proprie raspundere si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman.
Intrarea in sediul DGFP Bihor a fost, ieri, pazita de jandarmi, conducerea institutiei asteptandu-se ca multi oradeni sa solicite restituirea taxei auto. Din pacate, solicitantii au fost nevoiti sa stea la coada la RAR pentru a cere gradul de emisie de CO2 al motoarelor. Din acest motiv Fiscul bihorean nu a putut completa prea multe cereri.
Reglementarile prevad ca pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, in locul cartii de identitate a vehiculului, va fi prezentat un document care sa contina elementele necesare calculului taxei de catre organul fiscal. Procedura de stabilire a taxei se aproba prin ordin al presedintelui ANAF in termen de 15 zile de la data publicarii normelor in Monitorul Oficial.
Norma de poluare Euro utilizata la calculul taxei este cea codificata in cartea de identitate a vehiculului la rubrica "numarul de omologare" prin ultimele doua caractere din numarul de omologare. Valoarea combinata a emisiei de CO2, utilizata la calculul taxei, este cea inscrisa in cartea de identitate a vehiculului la rubrica "modificari ce nu afecteaza performantele si caracteristicile de folosinta ale vehiculului", pentru categoria "autoturism M1" sau "M1G" incadrat in norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6. Elementele pe baza carora au fost stabilite cotele de reducere a taxei aferente unui autovehicul considerat "standard" sunt: vechimea, calculata ca diferenta intre data la care se efectueaza calculul si data primei inmatriculari, rulajul mediu anual, starea generala standard si dotarea. . Reducerea taxei cu 25%, in cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazut cu filtru de particule, se aplica pentru masinile in a caror carte de identitate este inscris textul "filtru de particule".
Daca taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule platita in perioada 1 ianuarie 2007- 30 iunie 2008 este mai mare decat taxa pe poluare rezultata din aplicarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
In situatia in care se confirma virarea sumei in cauza la bugetul de stat, iar organul fiscal competent constata existenta unor obligatii fiscale restante ale contribuabilului, suma solicitata se restituie numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii fiscale restante. Daca suma de restituit este mai mare decat suma reprezentand obligatiile fiscale restante inregistrate de catre contribuabil, ANAF efectueaza compensarea pana la concurenta celei mai mici sume. Astfel, pentru autovehiculul folosit la transportul de pasageri si cu cel mult opt locuri pe scaune (incadrat in categoria auto M1) a fost stabilit un nivel standard al rulajului mediu anual de 15.000 km, iar pentru un autovehicul folosit la transportul de marfuri si cu o masa maxima care nu depaseste 3,5 tone (din categoria N1) a fost decis un nivel standard de 30.000 km. Rulajul mediu anual considerat standard creste corespunzator capacitatii autovehiculelor grele.
In cazul in care un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este scos ulterior din parcul auto national, se restituie, la cererea contribuabililor, valoarea reziduala a taxei care reprezinta banii care ar fi trebuit platiti pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.
Suma reprezentand valoarea reziduala a taxei se compenseaza de unitatile Trezoreriei Statului, din contul "disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule".
In urma contestarii taxei platite, contribuabilul poate solicita restituirea diferentei de taxa fata de cea platita cu ocazia inmatricularii autovehiculului, in Romania. Persoanele care vor inmatricula, de la 1 iulie, autovehicule second-hand vor beneficia de o reducere suplimentara a taxei de poluare auto daca declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al masinii este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva a vehiculului.
Cuantumul se achita prin virament sau in numerar
Taxa se achita in lei de contribuabili, prin virament sau in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe sau unde au domiciliul fiscal. Banii vor intra in contul "disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule" avand codul de identificare fiscala a contribuabililor persoane fizice sau juridice.
In ultima zi lucratoare a lunii, Trezoreria va transfera sumele respective in contul "disponibil al fondului pentru mediu" deschis pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu la Trezoreria sectorului 6.
Taxa se calculeaza de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fie cel la care este inregistrata persoana juridica/fizica (liber-profesionisti etc.), fie cel in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal persoana fizica.
Doritorii isi pot calcula singuri cuantumul taxei daca acceseaza adresa de Internet www.minfinante.ro/calculator_taxe/taxa_auto_2008.