Noul Cod Fiscal introduce de la 1 ianuarie 2007 taxe de inmatriculare cuprinse intre 50 si 4.000 de euro. Si achizitia in leasing va fi mai scumpa, sustin reprezentantii unora dintre aceste societati.
De la 1 ianuarie 2007 inmatricularea unei masini va costa intre 50 si 4.000 de euro, in functie de vechimea autoturismului, capacitatea cilindrica si gradul de poluare. Initial, se vorbea ca taxa de poluare sa fie introdusa pentru a descuraja invazia importurilor de autoturisme second hand, o data cu anularea restrictiilor in acest sector.
Potrivit proiectului de modificare a Codului Fiscal insa, aceste taxe vor fi aplicabile oricarei masini inmatriculate pentru prima data. Astfel, potrivit proiectului, pentru o masina Euro 2, de 1.600 cmc, veche de opt ani, taxa de inmatriculare va fi de 1.000 de euro. Taxa scade insa la 108 euro daca masina este Euro 4 si are cel mult trei luni vechime. Cea mai mare taxa de inmatriculare este perceputa pentru masinile noneuro. Aceasta poate ajunge la 2.200 de euro pentru o masina de peste zece ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, sau la 4.200 de euro pentru un autoturism de zece ani, mai mare de 3.000 cmc. In schimb, vor fi scutite de plata acestor taxe autoturismele incadrate la categoria vehicule istorice sau cele provenite din donatii, programe de cooperare stiintifica si tehnica acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor sau altor organe ale administratiei publice sau structurilor patronale si sindicale reprezentative etc. In prezent, masinile de import mai vechi de opt ani sau cele care nu indeplinesc normele de poluare Euro 3 nu pot fi inmatriculate in Romania.
Noi reglementari pentru leasing
De asemenea, potrivit proiectului de modificare a Codului Fiscal, de la 1 ianuarie 2007 clientii societatilor de leasing care achizitioneaza masini (dar si cladiri sau terenuri) vor plati impozitele aferente acestor bunuri pe toata durata contractului. In prezent, cel care plateste impozitele pe cladirile, terenurile si autovehiculele achizitionate in sistem de leasing este proprietarul lor, adica societatea de leasing. Pe de alta parte, dobanzile aferente ratelor de leasing vor fi cuprinse in baza de impozitare a taxei pe valoare adaugata, incepand cu data aderarii la UE. In cazul contractelor de leasing incheiate inainte de 31 decembrie 2006 inclusiv, care se vor derula si dupa 1 ianuarie 2007, dobanzile aplicate ratelor scadente nu vor fi cuprinse in aceasta baza de impozitare. De asemenea, proiectul de modificare a Codului Fiscal aduce completari la notiunile de leasing financiar si leasing operational si clarifica diferentele intre cele doua tipuri de finantare.
Astfel, un contract de leasing se incadreaza in categoria leasingului financiar daca "utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului". Contractul de leasing operational se diferentiaza prin aceea ca transfera utilizatorului riscurile si beneficiile dreptului de proprietate, mai putin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala. Acesta exista atunci cand "optiunea de cumparare nu este exercitata la inceputul contractului sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirarii lui".
Costurile vor creste
In consecinta, unele firme de leasing sustin aceste modificari pentru ca nu mai platesc ele impozitul, care va fi transferat la utilizatori. Acestea sunt de parere insa ca noile prevederi ar fi si in avantajul clientilor, pentru ca oricum ei plateau indirect aceste taxe, dar acum ele vor fi scutite de TVA. Alte firme considera ca leasingul va fi mai scump din cauza noilor taxe de inmatriculare. "In ce priveste limuzinele, nu am comentarii. Sunt insa impotriva sa se puna taxe si impozite suplimentare pentru utilitare. Aceste autovehicule nu sunt cumparate pentru plimbare, ci pentru a transporta o marfa. Adica, se refera indirect la niste locuri de munca, fie numai ale soferilor. De aceea cred ca taxele ar trebui sa fie cat mai mici, pentru a stimula achizitiile. Eu cred ca aceste costuri cu leasingul vor creste. Inmatricularile se suporta de catre firma, dar in cele mai multe cazuri costurile sunt transferate utilizatorului", a declarat Horatiu Buzatu, patron la PLUS AUTO SRL Craiova, dealer FORD. Autoritatile locale nu comenteaza propunerile prevazute pentru modificarea Codului Fiscal, cu toate ca banii raman la buget.
"Nu pot sa comentez pana ce aceste schimbari nu vor fi adoptate. La nivel de oras se inmatriculeaza anual aproximativ 2.000 de autovehicule. Banii din aceste taxe raman in totalitate la bugetul local", a precizat Ioan Vacariu, directorul Directiei de Taxe si Impozite Locale din cadrul Primariei Craiova. Inainte de a ajunge aici insa, importatorii de autoturisme trebuie sa treaca prin Vama si apoi pe la Registrul Auto Roman (RAR), care stabileste parametrii tehnici (inclusiv gradul de poluare), dupa cum a precizat directorul acestei institutii, Marcel Marcea.