Proprietarii de masini la mâna a doua aduse din strainatate pot economisi bani daca fac dovada ca automobilul este sub standardul categoriei din care face parte. Spre exemplu, taxa este mai mica pentru un automobil care nu este dotat cu ABS sau aer conditionat, ori daca masina este uzata. Formula dupa care se calculeaza acum taxa a introdus indici noi, un exemplu fiind rulajul anual mediu al masinii. Daca acesta este mai mare decât cel considerat standard, taxa auto scade. Totul trebuie demonstrat printr-o evaluare tehnica, însa aceasta se face contra cost. Ordonanta intrata în vigoare la 1 iulie prevede ca valoarea taxei stabilite de guvern poate fi contestata de un proprietar care se simte nedreptatit fiindca a platit prea mult. Legea îi da dreptul sa conteste valoarea taxei si proprietarul masinii poate demonstra, cu ajutorul expertizei tehnice, ca ar trebui sa plateasca mai putin în contul înmatricularii deoarece are o masina mai uzata sau mai putin dotata.
Numai ca diferenta de bani se poate recupera doar scotând alti bani din buzunar pentru achitarea evaluarii masinii, operatiune denumita „determinarea deprecierii autovehicului rulat“, pe care o face Registrul Auto Român (RAR). Proprietarii masinilor de mâna a doua, aduse din afara României, sunt obligati sa plateasca 243 de lei pentru autovehiculele cu masa mai mica de 3,5 tone si 300 de lei pentru cele care cântaresc mai mult. Cu alte cuvinte, evaluarea starii tehnice a masinii îi obliga pe români sa accepte taxa impusa.
Spre deosebire de taxa de prima înmatriculare, pentru care se lua în calcul norma de poluare a masinii, noua taxa auto are în vedere emisia de noxe, exprimata în grame/kilometru. În cazul masinilor non-Euro, Euro 1 si Euro 2, valoarea emisiei de dioxid de carbon în cifre nu este necesara, dar este obligatorie pentru motoarele de la Euro 3 în sus si în cazul masinilor aduse din Statele Unite. Pentru masinile Euro 3, proprietarii pot cere la RAR determinarea cantitatii de emisii de noxe, însa contra cost. „Deocamdata nu am primit astfel de solicitari, dar nici normele dupa care putem sa facem determinarea emisiei de noxe si cât sa taxam proprietarii auto pentru acest lucru“, a declarat Dorin Manciu, director RAR Dolj. În cazul masinilor americane, unde trebuie determinata norma de poluare echivalenta în sistemul european, se face un test dinamic ce costa 2.000 de lei. Potrivit Lorenei Stroe, purtatoarea de cuvânt a Registrului Auto Român, testul dinamic se poate face numai în Bucuresti, la standul de teste RAR.