Taxa auto va reprezenta 2-3% din valoarea masinii, potrivit noii metode de calcul dezbatute ieri de guvern într-o prima lectura. „De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 cmc, taxa va fi de 246 de euro (3% din valoarea autovehiculului), iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc - 570 de euro (aproximativ 2% din valoarea masinii)“, a explicat ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian.
Comparativ cu valoarea actuala, noua taxa auto va scadea pentru un Renault Clio, cu o vechime de cinci ani, de la 1.000 de euro la 600, iar pentru un Renault Megane, cu o vechime de trei ani, de la 1.250 de euro la 840. „Cu cât au o tehnologie mai veche si emit mai multe noxe, cu atât taxarea este mai mare“, a explicat Vosganian principiul aplicat.
În ceea ce priveste autoturismele noi, ministrul a precizat ca pentru unele masini taxa va înregistra o „usoara crestere“, dar a apreciat ca noua forma de calcul este „mai degraba un stimulent pentru industria autohtona de automobile“.
De la plata taxei vor fi scutite automobilele destinate, printre altele, institutiilor din domeniul culturii, sanatatii, educatiei, ministerelor si altor organe ale administratiei publice, autoturismele patronatelor si sindicatelor reprezentative la nivel national, cele pentru asociatiile si fundatiile care au statut de utilitate publica, masinile utilizate de persoanele cu handicap si cele pentru armata. „În situatia în care formula actualei taxe este avantajoasa, atunci cetatenii vor primi diferenta înapoi, iar daca în formula actuala suma este mai mare, nu le vom mai cere nici o diferenta“, a spus ministrul, citat de NewsIn.
Noua formula prevede taxarea noxelor în proportie de 70% si a dioxidului de carbon - 30%. Ca noutate, este reglementata o reducere de 25% din valoarea taxei pentru masinile cu motoare diesel prevazute cu filtre de particule.