Tarife secrete pentru inchirierea utilajelor si raportari care se contrazic reciproc, acestea sint doua dintre caracteristicile deszapezirii derulate la Botosani. Afacere de zeci de miliarde lei anual, activitatea de iarna se desfasoara intr-un cadru nu foarte transparent si in ciuda eforturilor pe care le face de doua saptamini, Prefectura nu a reusit inca sa afle in amanunt modul de cheltuire a banilor. Desi au solicitat sa li se transmita zilnic informatii privind numarul de utilaje care sint trimise pe teren, cite sint inchiriate, de la cine si la ce tarife, reprezentantilor Guvernului in judet nu li s-a raspuns inca la ultima dintre aceste chestiuni. Atit Sectia Drumuri Nationale (SDN), cit si Directia Judeteana de Drumuri si Poduri (DJDP) lucreaza in mare parte cu masini care nu le apartin, iar preturile platite pentru acestea ramin deocamdata o enigma. Pe linga faptul ca nu au comunicat Prefecturii tarifele in cauza, acestea evita sa le divulge si mass-media. "Monitorul " a solicitat in scris Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Iasi, careia i se subordoneaza SDN Botosani, preturile de inchiriere a utilajelor, iar raspunsul directorului unitatii, Dorina Tiron, a fost ca valorile contractelor de inchiriere ale utilajelor de deszapezire "sint cele rezultate din procedurile de achizitie si variaza in functie de numarul de unitati inchiriate, tipul acestora, numarul de schimburi pe zi de utilizare, tipul interventiei, etc ", fara a se preciza si un tarif propriu-zis. La rindul lor, reprezentanti DJDP sustin ca nu pot face publice sumele respective, intrucit contractele inchiriate pentru deszapezire au prevazuta clauza de confidentialitate. "Noua nu ni s-a solicitat sa transmitem aceste tarife ", afirma Geanina Pintilii, directorul adjunct al DJDP. Ea mai spune ca Prefectura a cerut sa i se comunice doar numarul utilajelor scoase zilnic pe teren, cite dintre acestea sint inchiriate si costurile zilnice cu activitatea de iarna. De asemenea, sefii DJDP sustin ca la toate licitatiile privind actiunile specifice sezonului rece au fost invitati reprezentanti ai Prefecturii, Consiliului Judetean, Directiei Generale a Finantelor Publice.

Pe de alta parte, unele date referitoare la cheltuielile cu deszapezirea se contrazic reciproc. Astfel, conform datelor pe care Prefectura le-a primit de la administratorii drumurilor nationale, consumul financiar pentru actiunile specifice sezonului rece pentru data de 26 ianuarie au fost de 1,19 miliarde lei. In schimb, raspunzindu-ne la o solicitare in privinta cheltuielilor din respectiva zi, DRDP Iasi ne-a comunicat ca acestea s-au ridicat la doar 702,5 milioane lei, rezultind astfel o diferenta de circa 400 milioane lei. Incredibil este si ca, potrivit conducerii DRDP, cheltuielile zilnice cu deszapezirea in perioada 15 noiembrie - 31 decembrie 2004 ar fi fost de doar 296.800 lei, ceea ce inseamna ca intreaga activitate din aceasta perioada ar fi putut fi suportata dintr-un salariu. Aceasta in ciuda faptului ca, potrivit datelor obtinute inca de la inceputul anului de la DJDP privind activitatea de iarna din acelasi interval de timp, cheltuielile s-au ridicat la 8,6 miliarde lei, ori este greu de inteles cum administratorii drumurilor nationale au cheltuit echivalentul unui salariu, iar cei de la drumurile judetene o suma de 1.000 de ori mai mare.

"Cred ca si aceasta se doreste, sa fie o nebuloasa si sa nu se mai stie unde si cum ajung banii ", afirma luni subprefectul David Salgau. Acesta mai spunea ca este posibil sa se incerce o interventie la Prefectura Iasi pentru a se putea obtine datele dorite de la administratorii drumurilor nationale, dat fiind faptul ca SDN Botosani nu are personalitate juridica, iar licitatiile nu s-au organizat la nivelul sau.

SDN lucreaza cu utilaje inchiriate de la Transporturi Auto, societate controlata de presedintele Consiliului Judetean Constantin Contac, Antrepriza de Lucrari Drumuri si Poduri Iasi si de la Plastridrum, o firma care are sediul tocmai la Bucuresti. Licitatiile pentru deszapezirea drumurilor nationale nu au avut loc la Botosani, iar directorul DRDP sustine ca s-a ajuns sa se lucreze cu masini de la o societate din capitala intrucit aceasta are o filiala la Roman si ca la procedura de achizitie a UNIMOG-urilor nu s-au prezentat ofertanti de astfel de utilaje din judetul Botosani. Activitatea de iarna a drumurilor judetene a fost cistigata la licitatie de Construct Com, care lucreaza in buna parte cu utilaje de la Transporturi Auto.

Incepind cu data de 26 ianuarie DJDP a cheltuit circa 5,2 miliarde lei cu activitatea de iarna, consumindu-se aproape 1.000 tone de material antiderapant si aproape 47.000 litri de carburant. Pentru aproxiamtiv aceeasi perioada SDN a consumat peste 10.000 litri carburant si in jurul a 700 tone material antiderapant.