Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va modifica si modul de tarifare pe canalele navigabile autohtone, a precizat ieri in cadrul unei conferinte de presa Valentin Zeicu, directorul general al CN Administratia Canalelor Navigabile. Astfel, incepand cu prima zi a anului viitor, tarifarea pe canale se va face in conformitate cu normele UE, respectiv pe categorii de marfuri, iar facilitatile acordate pana acum transporturilor de minereuri, cocs si alte produse de la sau catre Combinatul Siderurgic Galati vor fi anulate, a aratat seful CN ACN. Totusi, pe fond, tarifele pe canalele romanesti se vor diminua prin aplicarea normelor europene de tarifare, a adaugat Zeicu. Prima zi a anului 2007 va insemna si modificarea modalitatii de tarifare a navelor ce traverseaza canalele navigabile romanesti (Canalul Dunare Marea Neagra si Poarta Alba - Midia Navodari). Pana la aceasta modificare tarifarea s-a facut in functie de pavilionul navei ori convoiului care traverseaza canalul, respectiv pavilion romanesc sau strain. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007 clasificarea transporturilor navale pe canalele navigabile din Romania din punctul de vedere al tarifarii se va face dupa urmatoarea structura: transporturi interne, transporturi comunitare si transporturi extracomunitare, a specificat Valentin Zeicu. De asemenea, se vor aplica tarife diferite in functie de categoriile de marfuri transportate pe canale, a adaugat directorul general al CN ACN. Cu toate ca aceste normative europene vor afecta transporturile de la si catre Combinatul Siderurgic Galati- principalul client intern al CN ACN- in sensul ca acestea nu vor mai beneficia pentru minereul de fier de un tarif preferential ca urmare a cantitatilor mari tranzitate pe canalele navigabile. Prin aplicarea standardelor de tarifare ale UE, tarifele pe canale se vor diminua pe fond.

Investitii in porturile Medgidia, Luminita si Basarabi

In privinta traficului pe canalele romanesti in anul 2006, directorul general al CN ACN a mentionat ca acesta a atins 29 milioane de tone capacitate, cifra ce reprezinta o depasire a planului de 27,5 milioane de tone capacitate dar, in acelasi timp, si o scadere cu 10% fata de traficul de 32 milioane de tone capacitate inregistrat in cursul anului 2005. Motivele acestei usoare scaderi de trafic pe canale se datoreaza in primul rand conditiilor meteo nefavorabile, precum si faptului ca unii dintre clientii CN ACN au preferat sa se reorienteze spre alte tipuri de transport decat cel fluvial. Cu toate acestea, traficul la extern a crescut cu peste un milion de tone capacitate, iar in ultimele 3 luni traficul pe canale a atins 53% din capacitatea totala de tranzit ale acestor artere artificiale de navigatie. In privinta veniturilor obtinute in anul in curs de CN ACN, Zeicu a precizat ca acestea au fost de cca. 25 milioane RON, din care 3,3-3,5 mil. RON au reprezentat profitul (cca. un milion de euro). Dintre cele mai importante proiecte investitionale avute in vedere in cursul anului viitor, Valentin Zeicu a amintit cele destinate stabilizarii malurilor, implementarii sistemului RIS (River Information System) in colaborare cu ANR, atragerea de fonduri nerambursabile pentru finalizarea danelor in porturile Medgidia, Luminita si Basarabi, precum si pentru implementarea unui sistem de monitorizare a parametrilor fizico-chimici a apei din canale.