Romania este o tara prost privita si din exterior, si din interior. Specialistii spun ca o cauza principala este brandul de natiune negativ pe care-l avem. Guvernul a decis sa lupte cu acest „flagel“, desi multi sunt cei care se intreaba daca stie ce face.

Atunci cand specialistii internationali in branding fac topuri cu tarile cele mai „bine vazute“ din lume, Romania nu este inclusa nici macar la coada listei. Si asta pentru ca, in prezent, pe cartea noastra de vizita scrie Ceausescu, mineri batausi, copii abandonati, bolnavi de SIDA, cersetori, in pofida faptului ca Romania este cunoscuta si ca fiind tara Nadiei Comaneci si a lui Gica Hagi, precum si ca taram al lui Dracula (simbol negativ, dar avand conotatii pozitive in ceea ce priveste turismul autohton).
Brandul de tara este important si cu putina straduinta am putea avea parte de o transformare pozitiva a imaginii de-abia peste zece ani. Specialistul in branding Simon Anholt spunea recent: „Brandul de tara este un concept important in lumea de azi. Un brand de tara puternic si pozitiv reflecta un avantaj competitiv crucial pe piata mondiala, unde tarile concureaza in privinta atentiei, respectului si increderii in raport cu investitorii, turistii, consumatorii, donatorii, imigrantii, guvernele altor state si presa“.

Unde ne aflam?

¥ara noastra se afla intr-un proces de rebran-ding, cel putin din punct de vedere guvernamental.
Recent, a avut loc prima intalnire a grupului de lucru care se ocupa de realizarea caietului de sarcini pentru licitatia internationala care se va face. Asta pentru ca Executivul a decis sa angajeze o companie specializata care sa se ocupe de imaginea tarii noastre. Nu se stie insa pe ce bani se va face aceasta rebranduire si nici data la care se va alege compania respectiva. Presedintele Agentiei pentru Strategii Guvernamentale, Valeriu Turcan, ne-a spus ca are „ceva promisiuni“ de la Executiv ca i se va aproba bugetul, dar ca pana acum nu s-a materializat nimic.
El a apreciat: „O licitatie internationala dureaza patru luni. Pierdem acum cateva luni peste vara cu stabilirea criteriilor pentru licitatie, dar nu este nici o problema! Trebuie doar sa iasa bine si procesul sa fie transparent“.

Critici virulente

In replica, Aneta Bogdan, Managing Partner la o companie care se ocupa de branding si rebranding, critica incetineala cu care autoritatile se misca in definirea unei noi imagini a Romaniei.
Ea spune ca „brandul de tara este vital, este exact ca si cum ai fi un produs pe un raft cu zero imagine“.
Aneta Bogdan crede ca „suntem in faza de poezie a brandului, iar ei (Agentia pentru Strategii Guvernamentale, n. red.) se joaca si isi dau cu presupusul“.
Pe de alta parte, reprezentantii UGIR-1903 (patronat care a gasit deja un slogan pentru promovarea tarii noastre in afara - Romania, inima Europei) afirma ca si-au oferit intregul sprijin Agentiei pentru Strategii Guvernamentale, dar nimeni nu i-a bagat in seama.