Craiova a devenit incet, incet centru de interes pentru marii jucatori din piata de retail care urmaresc extinderea retelelor de comert modern (supermarketuri sau magazine de tip cash&carry). O data ce-si fac aparitia, acestea atrag dupa ele o reala crestere a pretului imobilelor din zonele respective.
In ultimii ani, in Craiova si-au facut aparitia o serie de supermarketuri si magazine de tip cash&carry. Grupul Rewe este prezent pe piata din Craiova prin intermediul magazinelor Billa (3.000 de mp), Selgros Cash&Carry si Penny Market (peste 1.300 de mp). Nici Metro Group nu s-a lasat mai prejos si a deschis in Craiova Metro Cash&Carry (aproximativ 12.000 mp) si Praktiker (peste 9.000 mp), urmand ca in curand sa se deschida si "real" Hypermarket.
Cumparaturile, una dintre prioritatile oltenilor
Si companiile romanesti au deschis, la randul lor, magazine mari in Craiova. Compania Can Serv a deschis Primavara, iar reteaua Group PIC Pitesti va deschide pana la sfarsitul lunii hipermarket PIC.
Aceasta extindere constanta a retelelor de comert modern in Craiova se datoreaza, potrivit specialistilor, faptului ca, potrivit unor studii specializate, cumparaturile sunt una dintre prioritatile oltenilor. "Potrivit unui studiu al unei agentii importante din tara suntem in faza in care trebuie sa construim supermarketuri deoarece oltenii se gandesc sa-si achizitioneze mai intai mancarea, imbracamintea, concediile de lux si abia apoi, o data cu cresterea veniturilor, se gandesc la o casa noua", declara acum cateva luni Mihai Mehedintu, directorul unei agentii imobiliare din Craiova. In plus, potrivit site-ului www.gfk-ro.com, daca in 2001 numai 9% dintre romani se aprovizionau din hipermarketuri, supermarketuri si unitati cash&carry, in prima jumatate a lui 2006 proportia lor a crescut la 33%.
Expansiunea comertului dubleaza preturile la imobiliare
Fie ca e vorba de Bucuresti, Iasi, Sibiu sau Craiova, potrivit analistilor imobiliari, expansiunea comertului modern influenteaza direct piata imobiliara. De fiecare data cand se deschide un hipermarket, supermarket sau magazin cash&carry, pretul imobilelor din zona cunoaste o miscare ascendenta. "Cu siguranta preturile cresc in zonele in care isi fac aparitia astfel de magazine. Nu exista insa un anumit procent cu care cresc periodic", a declarat Carmen Radulescu, directoarea altei agentii imobiliare din Craiova.
Potrivit acesteia, pe parcursul unei jumatati de an, preturile la unele locuinte si terenuri in aceste zone ajung chiar sa se dubleze. "Preturile incep sa creasca usor cand incepe constructia unui nou supermarket, iar dupa ce se deschide preturile cresc intr-un ritm mai alert", a afirmat Radulescu.
Preturile evolueaza in functie de zona in care sunt plasate supermarketurile
Totusi, cresterea de pret a imobilelor variaza in functie de zona in care sunt amplasate respectivele magazine. "Zonele in care pretul la imobiliare a crescut cel mai mult, dupa aparitia de magazine mari, sunt Metro si Selgros", a spus Carmen Radulescu. Potrivit acesteia, situatia se datoreaza si faptului ca zonele respective au potential mare de dezvoltare.
Nu acelasi lucru se poate spune insa despre zona in care se va deschide "real,-" Hypermarket (pe Calea Severinului, in apropierea supermarketului Billa) si Pic (pe Calea Severinului, in apropierea centrului comercial Praktiker). "Acolo preturile nu au crescut intr-un ritm foarte alert si din pricina faptului ca in zona e deja Billa", a mai spus Radulescu.
Cartierele mari "atrag" supermarketuri
Daca aparitia supermarketurilor intr-o zona sau alta atrage dupa sine cresteri de pret, exista si un revers al medaliei, in sensul ca amplasarea marilor magazine urmeaza, la randul lor, tendintele sectorului de real estate (sectorului imobiliar). "Magazinele mari se deschid la drum european cu mare circulatie sau in zone cu foarte multe locuinte pentru ca acolo au vad", a adaugat Carmen Radulescu. Pentru exemplificare, in Craiova avem cazul supermarketului Big Family Market din Brazda.