Sue Rutledge, Consumer Protection Coordinator, Banca Mondiala, a declarat ca in Romania a crescut foarte rapid nivelul de creditare la imprumuturile de consum si a mai precizat ca Romania are nevoie de un Ombudsman bancar.
"Imprumuturile de consum au crescut cu cea mai mare viteza in Romania. Cu aceasta crestere nu ne putem intreba decat cum vor putea romanii sa isi achite datoriile. In Romania, consumatorii nu inteleg foarte bine ce inseamna si mai ales care este costul efectiv al imprumutului. Intrebarea e daca exista o structura pentru protectia consumatorilor de produse financiara".
De asemenea, Rutledge a recomandat si crearea unui Ombudsman bancar. "Atunci cand simti ca banca te nedreptateste, trebuie sa ai la cine sa te duci. Toate plangerile ar trebui inregistrate, agregate, pentru a vedea care sunt tendintele. Daca nu cumva e un anume produs care creeaza probleme. Pentru Romania sugerez si infiintarea unui Avocat al Poporului, specializat pe probleme financiare. Nu costa mult, dar cladeste increderea consumatorilor. Oamenii nu stiu unde sa se duca, iar o asemenea institutie e necesara", a mai afirmat Sue Rutledge.
Rutledge a mai atras atentia asupra faptului ca in Romania uneori informatiile sunt scrise cu litere foarte mici, inteligibile, ceea ce blocheaza accesul oamenilor la informatii. El a dat ca exemplu pozitiv Australia, unde se folosesteo pagina standard care include termenii cheie ai unui contract si a recomandat ca si Romania sa se gandeasca la o astfel de practica penturu a spori transparenta concurentiala a bancilor.
Rutledge a fost completat de Anna Hartman, Acting county Manager, Banca Mondiala, care sustine pentru Romania este prioritar sa creasca calitatea informatiilor oferite dar si a "competentei cu care aceste informatii sunt puse la dispozitia clientilor"