Publicistul Edward Pastia, de la "Financiarul", comenteaza un studiu realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), "Supravietuirea pe timp de criza". Analiza vizeaza comportamentul investitional al romanilor in perioada de criza. Altfel spus: cum au rezistat romanii dificultatilor din 2009 si ce planuri au pentru 2010.

• Asigurari. Romanii din sudul tarii sunt cei mai dornici sa-si incheie asigurari de viata

In ceea ce priveste investitia intr-o asigurare de viata, scolaritatea releva o distributie diferentiata a subiectilor: au investit in acest sens 18,9% dintre cei cu studii elementare, 26,7% dintre cei cu studii medii si 37,6% dintre cei cu studii superioare. Asadar, respondentii mai educati s-au orientat in masura mai mare inspre incheierea unei asigurari de viata, lucru explicabil si prin posibilitatile financiare crescute.
Persoanele fara ocupatie sau angajatii cu studii elementare sau medii au incheiat o asigurare de viata in 2009 in masura mai mica decat angajatii cu studii superioare: pensionari - 25,2%, elevi, studenti, casnici - 25,3%, someri, persoane in concediu de maternitate - 26,5%, angajati cu studii primare sau medii - 28,2% vs angajati cu studii superioare - 34,7%.
Persoanele care au de gand sa incheie o asigurare in anul 2010 se distribuie astfel in functie de varsta: 47,9% au intre 18 si 35 de ani, 23,3% intre 36 si 50 de ani, 21,9% intre 51 si 65 de ani, iar 6,8% peste 65 de ani. 27,4% sunt din Transilvania si Banat, 54,8% din sudul tarii, iar 17,8% din Moldova.

•Auto.Masina de criza: un autoturism Volkswagen second-hand

Respondentii din Transilvania declara in masura mai mica ca ar fi achizitionat un autoturism in anul 2009 decat cei din sudul tarii si cei din Moldova: 26,5% vs 37,1%, respectiv 37,9%.
Persoanele mai tinere intentioneaza sa cumpere un autoturism in anul 2010 in masura mai mare decat cele mai in varsta: 32% dintre cele intre 18 si 35 de ani si 12,5% dintre cele de peste 65 de ani.
Persoanele din mediul rural declara in masura mai mare ca ar dori sa achizitioneze un autoturism decat cele din mediul urban - 29,4% vs 20,1%.
Spre deosebire de distributia pe regiuni in ceea ce priveste investitiile din 2009, cea in cazul intentiei de a investi in 2010 se prezinta invers: persoanele din Transilvania si Banat declara in masura mai mare decat cele din alte zone ale tarii ca urmeaza sa cumpere o masina in 2010 - 30,1% vs 20,1% - Sud, 21,7% - Moldova.
In cazul achizitiilor de masini din anul 2009, dintre respondentii care declara ca au facut acest lucru 47,6% sunt din Sud, 28,9% din Transilvania si Banat, iar 23,5% din Moldova.
In ceea ce priveste intentia de achizitie pentru anul 2010, 56,3% dintre cei ce raspund afirmativ locuiesc in mediul rural. 50% locuiesc in Transilvania, 33,8% in Sud, iar 16,3% in Moldova.

•Economisire. Zona Moldova detine suprematia in privinta depozitelor bancare

Persoanele de sex masculin declara in masura mai mare decat cele de sex feminin ca au depus bani in banca in cursul anului 2009: 18,3% vs 11,5%.
De asemenea, cea mai mare proportie a respondentilor care au dat acest raspuns este in cazul celor cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 de ani - 19,4%.
Scolaritatea este un alt factor de care trebuie sa tinem cont in cazul acestei variabile: cea mai mare proportie a celor care declara ca au depus bani la banca in cursul anului 2009 se inregistreaza in cadrul categoriei de respondenti cu studii superioare - 29%, iar cea mai mica in cazul celor cu studii elementare: 8,8%.
De asemenea, banii cheltuiti in gospodarie se asociaza cu tendinta de a depune banii in banca: 25,8% dintre persoanele in gospodariile carora s-au cheltuit peste 2.500 RON au depus bani la banca, in timp ce doar 7,9% dintre cei in gospodariile carora s-au cheltuit sub 750 de RON au facut la fel.
Persoanele din mediul urban au tendinta sa apeleze la banci pentru a depune bani in masura mai mare decat cele din mediul rural: 18% vs 10,9%.
Respondentii din Moldova declara in masura mai mare ca au depus bani la banca in 2009 decat cei din alte regiuni ale tarii - 18% vs 12,7% din Transilvania si Banat.
Dintre persoanele care intentioneaza sa depuna bani la banca in 2010, 57% sunt barbati. 29,8% au intre 18 si 35 de ani, 23,3% intre 36 si 50 de ani, 26,2% intre 51 si 65 de ani, iar 20,7% peste 65 de ani. 13,9% au studii elementare, 63,4% studii medii, iar 22,7% studii superioare. In functie de banii cheltuiti in gospodarie, 20,3% sunt in categoria sub 750 RON, 37,2% intre 751 si 1.500 RON, 14,5% intre 1.501 si 2.500 RON, iar 27,9% peste 2.500 RON.

• Metodologia cercetarii
Volumul esantionului: 1.952 indivizi de 18 ani si peste
Tipul esantionului: multi-stratificat, probabilist
Reprezentativitate: eroare maxima tolerata de 2,3%
Interviurile s-au desfasurat prin metoda CATI.
Ancheta de teren: 6-8 ianuarie 2010