Ministerul Finantelor vrea ca firmelor care cumpara masini in leasing sa nu li se mai deduca TVA la ratele lunare. Companiile care au autoturisme nu vor mai beneficia de deductibilitate fiscala la cheltuielile cu combustibilii si cu intretinerea. Companiile sustin ca ar fi cea mai dura masura fiscala, iar firmele de leasing se tem de ce este mai rau.

Un proiect de ordonanta de urgenta al Ministerului Finantelor Publice se pregateste sa dea de pamant cu firmele de leasing, dar si cu societatile care au in dotare parcuri auto impresionante. Proiectul actului normativ prevede, potrivit banknews.ro, sa nu se mai deduca taxa pe valoarea adaugata (TVA) la ratele de leasing pentru achizitionarea unei masini pe firma. Ministrul finantelor, Gheorghe Pogea, vrea sa ia mai multi bani de la mediul de afaceri, asa ca nu va mai fi deductibila fiscal TVA pentru combustibili, pentru intretinerea masinilor si pentru alte cheltuieli legate de autoturismele luate pe firma. Masura lui Pogea vine ca urmare a faptului ca nu se poate face delimitarea cat foloseste angajatul masina pentru firma si cat in interes personal. Scapa de prevedere masinile de peste 3,5 tone si sunt exceptate si cele folosite in scop comercial, in vederea vanzarii si cele pentru taximetrie. De asemenea, de viitorul act normativ sunt vizate si companiile de leasing, care nu-si vor mai putea recupera TVA-ul calculat la ratele lunare de plata (la leasingul financiar), daca proiectul de ordonanta ramane in forma actuala. Actul normativ - care face parte din pachetul de modificare a Codului Fiscal - ar mai prevede ca pentru asociati si administratori nu se mai pot achizitiona mai mult de doua autoturisme pe firma. Proiectul de act normativ nu a fost inca pus la dispozitia publicului, spun reprezentantii Biroului de Presa al Ministerului Finantelor Publice. Directorul executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice Dolj, Mihai Antonescu, spune ca proiectul de ordonanta al ministerului de resort "se inscrie in politica de masuri anticriza si urmareste colectarea a cat mai multor venituri la buget".

Cum sunt afectate firmele

Ce inseamna ca nu se mai deduce TVA la ratele de leasing auto si la cheltuielile cu combustibilul si achizitionarea de piese de schimb. Din punct de vedere fiscal, o firma care cumpara un autoturism in leasing nu mai beneficiaza de deducerea cheltuielii cu TVA la ratele lunare, ceea ce inseamna ca executivul vrea sa creasca masa impozabila. Pentru firma in cauza, chiar daca este o cheltuiala, TVA-ul la rata de leasing nu se deduce fiscal, deci creste suma la care se aplica impozitul pe profit. Implicit si impozitul va fi mai mare. Acesta este scopul pe care mizeaza si Finantele.

"Masura lui Pogea este idioata"

Firmele de leasing sustin ca mai greu de atata nu le poate fi. "In situatia in care ne aflam acum, aceasta este o masura cel putin idioata! Cum se vor descurca toate firmele de leasing? Cum ar fi sa le creasca acum dobanda clientilor de la 8% la 12%?", a spus Ovidiu Condurat, de la BT Leasing. Vicepresedintele Consiliului National al Intreprinzatorilor Particulari Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Valentin Cristea, spune ca "ideea este o prostie. O astfel de masura a fost introdusa de Remes cand a fost ministru prin 1997 si s-au trezit toate firmele care aveau contracte de leasing in derulare ca trebuia platit mai mult decat isi planificasera. Ii va termina pe toti. Cei mai afectati vor fi distribuitorii care au parcuri intregi de masini. Sunt masuri care nu-si au locul in perioada de criza". Patronatele sunt de parere ca nedeductibilitatea TVA la contractele de leasing deja existente este o aberatie, pentru ca firmele se trezesc cu o cheltuiala in plus.

In criza, firmele nu pot scumpi produsele

Intreprinzatorii particulari dezaproba radical ideile lui Pogea de a creste veniturile la buget prin masuri care distrug mediul privat de afaceri.
"Este cea mai restrictiva masura fiscala din ultimii ani. Daca isi cumpara patronul doua-trei masini pe firma pentru el si pentru nevasta, atunci se impune sa nu se deduca TVA. Dar la companii este altceva. Companiile care au distributie la propriile produse, cum este firma noastra, vor avea mult de suferit, ca si cele cu distributie la produsele altor companii. Suportam amortizarea, suportam pretul carburantilor, al pieselor de schimb, iar daca va trebui sa suportam si TVA va fi foarte mult. Masura aceasta ar veni ca o bomboana pe o coliva foarte mare din economie", a precizat managerul general al firmei craiovene Top Gel, Adriean Asan.
Ca si efecte pentru firmele care au parcuri de autoturisme pentru angajati solutiile de contracarare se pot transpune, teoretic, prin cresterea pretului de vanzare a produsului finit. "Este dificil sa scumpesti produsele in aceasta perioada. Dar nimeni nu avea prevazute asemenea cheltuieli in planurile de afaceri", a precizat directorul Adriean Asan. Daca va fi adoptata, ideea lui Pogea cu TVA nedeductibila ar putea avea efectul scontat: cheltuieli mai mici la aceleasi venituri inseamna un profit mai mare, deci si impozit pe masura. Dar cu ce pret in economie?