„Avion cu motor,/Ia-ma si pe mine-n zbor,/Sa ma fac aviator“. În copilarie, cu totii am avut visul zborului, acela de a ne înalta spre noi culmi, de a ne deschide noi orizonturi. Si daca a ne face aviatori nu a fost chiar la îndemâna tuturor, am descoperit ca viata ne ofera o diversitate de metode pentru a ne crea oportunitati, a accepta provocarea si a ne deschide acele noi orizonturi pe care ni le-am dorit.Întorcându-ne la domeniul bursier, daca tot am vorbit de avioane, sa aruncam o scurta privire asupra SC Avioane SA Craiova (AVIO), firma ale carei actiuni au oferit în ultima luna cresteri importante, dar si oportunitati de speculatii interesante. Activitatea desfasurata de companie este foarte sensibila din cauza faptului ca numarul de potentiali clienti este relativ restrâns. Faptul ca societatea, în ultimii ani, din cauza problemelor de ordin financiar, nu a realizat investitii în activitatea desfasurata o face sa înregistreze în continuare cheltuieli operationale ridicate si sa îsi creasca pierderea din exploatare. Nivelul datoriilor, atât cele curente, cât si cele restante, o plaseaza între companiile cu grad mare de risc în ceea ce priveste solvabilitatea. Principalele cheltuieli de exploatare sunt cele cu materialele (26,5%), cu personalul (38,3%) si alte cheltuieli de exploatare (33%). Aceasta, practic, arata nivelul scazut de tehnologizare a companiei. Pierderea înregistrata în primul semestru din 2007 nu face altceva decât sa evidentieze o incapacitate a societatii de dezvoltare fara o infuzie masiva de capital care sa duca atât la o diminuare a datoriilor, cât, mai ales, la investitii masive în partea operationala. Si aici intervine frumusetea vietii bursiere. Cotatia actiunii creste, cel mai probabil, reflectând partea imobiliara detinuta de companie, acestea nefiind reevaluate în ultimii trei ani. Centura de nord a Craiovei a adus o majorare simtitoare a valorii acelor terenuri, drumul expres Craiova - Pitesti care va fi construit pentru compania Ford alimenteaza situatia, prin speculatiile ca ar putea porni pe ramura comuna cu centura de nord, despartindu-se la intersectia spre uzina. Zvonurile de preluare, intentia de a transforma Aeroportul Craiova într-un adevarat aeroport international si treptata expansiune a orasului contribuie si ele la speculatiile din jurul AVIO. Pâna una, alta, actiunea evolueaza ascendent, vineri încheind ziua pe un +35,55% fata de vinerea precedenta.O scurta trecere în revista a evolutiilor firmelor din Oltenia ne arata pe SIF Oltenia (SIF 5) evoluând în ritmul BET-FI-ului, în usoara scadere - cu 1,96%, Automobile Craiova (AUCS) - ramas neschimbat la un pret de închidere de 30 lei/actiune, Electroputere Craiova (EPT) - în usoara crestere, Santierul Naval Orsova (SNO), Artego Târgu Jiu (ARTE), Macofil Târgu Jiu (MACO), în usoare scaderi, iar pe Oltchim Râmnicu Vâlcea (OLT) - beneficiind din plin de ultimele comunicate date publicitatii.Acest material reprezinta opiniile analistilor SSIF BROKER si are un scop pur informativ, neconstituind o recomandare de tranzactionare. Firma ar putea detine valori mobiliare la care se face referire în acest material sau ar putea actiona ca formator de piata pentru acestea.