O parte din hotelierii care activeaza in ultimele tari ale Uniunii Europene (cronologic, dar, din pacate si axiologic) se afirma pe plan local printr-un simt al afacerilor cladit in jurul principiului de "teapa". Nu stim daca de vina este sangele diluat cu prea mult balcanism, dar exista o inclinatie aproape patologica a unor intreprinzatori romani si bulgari de a-si lasa partenerii occidentali de afaceri cu buzele umflate, dupa ce s-au capatuit de pe urma lor. La romani si la bulgari, a devenit aproape un titlu de mandrie acest gen de "smecherie"; astfel de oameni sunt vazuti la ei acasa ca isteti, descurcareti, intr-un cuvant buni afaceristi. In lumea civilizata, insa, ei sunt catalogati drept sarlatani. Asa cum ar putea fi vazut si George Copos, care se foloseste, din cate se pare, abuziv de brandul unui celebru lant hotelier international pentru a-si promova afacerile.
Din numeroasele exemple de tepe pe care mediul de afaceri nu le dezvaluie din instinct de conservare, alegem doar cazul celebrului lant hotelier RIU, infiintat in Spania si controlat de TUI, cel mai mare touroperator european. In Romania, RIU Hotels and Resorts si-a "luat-o" de trei ori pana acum, de fiecare data cu scandal, in buna traditie a balacarelilor mioritice. Fostii parteneri ai celor de la RIU sunt nume mari, afaceristi si politiceni, deopotriva: George Copos si Dumitru Becsenescu. Primul cu care s-au fript a fost "onorabilul" senator PC, om de afaceri potent, cercetat de procurorii anticoruptie si patronul FC Rapid, George Copos. RIU a venit in Romania in 2004, cand hotelurile Astoria si Europa din Eforie s-au afiliat la celebrul lant. Lucrurile pareau a merge bine, pana cand Copos si-a dat arama pe fata si i-a dat pur si simplu afara din hotel, la 2 noaptea, pe partenerii sai. In ciuda scandalului monstru care a iesit atunci, RIU nu s-a invatat minte si a revenit, un an mai tarziu, pe litoralul romanesc. De data aceasta, tepuitorul lor a fost Dumitru Becsenescu, alt "respectabil" om de afaceri si politician, culmea, tot conservator. Cele doua parti au semnat in 2005 un contract de consultanta, hotelul RIU Fantasy Beach din Mamaia urmand sa preia turistii occidentali adusi de touroperatorul TUI, managementul si know-how-ul celor de la RIU. Becsenescu nu s-a lasat insa pana nu i-a dat afara din turismul romanesc pe partenerii sai, RIU renuntand la afacerile de pe litoral, dupa ce l-au dat in judecata pe deputat pentru a-si recupera taxa de consultanta de peste 220.000 euro. Reamintim ca un rol important in "trezirea" celor de la RIU a avut si "Replica", noi fiind primii care am dezvaluit afacerile oneroase derulate de Becsenescu sub protectia cunoscutului brand european. Rezultatele potlogariei savarsite de deputatul trecut intre timp de la conservatori la democrati au fost imediate: hotelul Fantasy Beach a avut un sezon catastrofal, acumuland in anul 2006 datorii de 21.261.838 lei si pierderi de 684.173 lei. A fost anul in care i s-a taiat pur si simplu lumina si gazul pentru ca nu avea bani sa-si plateasca utilitatile, "blestemul" RIU intinzandu-se si pentru sezonul din acest an, cand hotelul deputatului Becsenescu a fost aproape gol, in timp ce statiunea Mamaia gemea de turisti. Revenind la senatorul George Copos, trebuie mentionat si in cazul acestuia o potlogarie tipic romaneasca, a carei victima este, si de aceasta data, lantul hotelier RIU. Nu se stie exact de cand, dar cele doua hoteluri din Eforie ale milionarului Copos se prezinta acum pe toate gardurile ca fiind RIU Astoria si RIU Europa. Un saptamanal de afaceri central prelua in luna august o declaratie oficiala a directorului de la hotelul de patru stele Europa, care afirma ca este afiliat lantului RIU, ca si hotelul de trei stele Astoria. Reprezentantii companiei Ana Hotels, controlata de Copos, se laudau chiar cu avantajele care decurg din aceasta afiliere, de gradul mare de ocupare pe care il asigura simpla expunere a numelui RIU si cat de bine le merge lor, in general, de cand le-a pus RIU mana-n cap. Tot despre RIU Astoria si RIU Europa se aminteste si in ofertele mai multor operatori interni de turism, disponibile la o simpla cautare pe Internet. Interesant este ca aceasta afiliere, altminteri de toata lauda, daca ar fi reala, nu este amintita pe site-ul Ana Hotels si nici pe cel al RIU, care nu mai detine nici o afacere in Romania. In plus, surse din turism ne-au confirmat ca aceasta asociere nu mai exista din 2004, de cand RIU a plecat cu scandal de la hotelurile lui Copos. In aceste conditii, se pare ca avem de-a face cu o folosire abuziva a numelui unei mari companii europene, practica josnica, aducatoare de turisti si bani, dar si de procese grele, daca RIU va considera ca i-a fost lezata imaginea intr-o tara in care oricum a dat pana acum numai peste tepari. Si pentru ca vorbeam la inceput si despre bulgari, merita amintite si "manglele" acestora, facute tot pe spinarea RIU. Astfel, daca anul trecut RIU avea pe litoralul Bulgariei 11 hoteluri, sezonul acesta au mai ramas doar 6 si nu se stie pentru cat timp. Motivele sunt simple. Ca si omologii lor Copos si Becsenescu, afaceristii bulgari nu respecta intelegerile contractuale si nu gandesc in perspectiva, ci doar pentru avantajul material imediat. Astfel, dupa ce au beneficiat cativa ani de consultanta si avantajele RIU, bulgarii s-au retras brusc din asociere. Numai ca, spre deosebire de teparii romani, bulgarii au profitat la modul mai destept de RIU; si-au trimis angajatii la scoala (de unde si calitatea excelenta a serviciilor oferite de bulgari, spre deosebire de acriturile romanesti), au pastrat retelele de turisti si mai ales know-how-ul. In schimb, au marit numarul de stele si preturile si nu s-au grabit sa investeasca in renovare, preferand sa incaseze cat mai multi bani in scurt timp, din inertia pe care o ofera brandul RIU.