SIF Oltenia cere anularea majorarii de capital pe care Ford a facut-o pentru fa-brica din Craiova. Dupa respectiva majorare, detinerile SIF Oltenia la Ford au scazut de la 22% la 0,14%. Dinel Staicu motiveaza ca AVAS nu a respectat contractul de privatizare si cere "partea leului" din noua companie pe care ar administra-o Ford. La randu-i, Ford Romania vrea sa rascumpere actiunile de la SIF 5.


Societatea de Investitii Financiare (SIF) Oltenia a solicitat Tribunalului Dolj anularea hotararii Adunarii Generale a Actionarilor a Ford Romania de majorare a capitalului cu 250 de milioane de euro, pe care compania a facut-o in luna ianuarie la uzina de autoturisme din Craiova. Printr-o subsidiara din Olanda, Ford Capital BV, actionarii majoritari de la fosta fabrica Daewoo au introdus in conturile companiei craiovene 250 de milioane de euro, fiind considerata cea mai mare investitie straina din Romania din ultima perioada.

Dinel Staicu a pierdut in fata Ford

In calitate de actionar minoritar, inainte de majorarea de 250 de milioane de euro, SIF detinea 22% din cotatiile Automobile Craiova (ACSA), iar dupa ce americanii au facut infuzia de capital in fabrica, participatia SIF s-a diminuat la 0,14%. Presedintele SIF Oltenia, Dinel Staicu, a declarat, pentru GdS, ca miscarea americanilor de majorare de capital a fost inteligenta, "o premiera pentru piata romaneasca, o lectie de invatat". "Ne-am trezit prizonieri la Ford, intr-o cota reziduala de 0,14%, de la 22%, cat aveam", a spus presedintele SIF 5. De fapt, Staicu acuza ca nu a fost respectat contractul de privatizare incheiat intre statul roman - prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) - si Ford Motor Company: "Contest in instanta hotararea AGA, prin care s-a facut majorarea de capital. Eu nu am nimic cu Fordul. Eu cu AVAS am treaba, pentru ca ei nu au respectat anumiti pasi pe care si i-au asumat prin contractul de privatizare cu Ford Motor Company". Staicu sustine ca, prin contractul de privatizare, AVAS trebuia sa parcurga operatiunile de fuziune a companiilor din vechiul bloc Daewoo. Apoi, ar fi trebuit sa aiba loc divizarea in doua companii (una detinuta de Ford si cea de-a doua, apartinand statului roman si care sa cuprinda activele pe care Ford nu le-a dorit). Reprezentantii AVAS ii dau peste nas omului de afaceri craiovean si spun ca el nu are calitate procesuala pentru a ataca in instanta contractul intre statul roman si Ford. "Contractul de privatizare este un act juridic bilateral, incheiat intre doua parti: AVAS si Ford. Numai aceste doua parti pot invoca nerespectarea contractului. Tot ce poate face SIF Oltenia, in calitate de actionar minoritar, este sa atace in instanta hotararea AGA de la Ford legata de majorarea de capital si sa cheme AVAS in solidar. Dar noi spunem ca justitia din Romania este suverana si nu poate face ca o terta persoana sa traga la raspundere vreuna dintre partile din contractul de privatizare", a declarat pentru GdS Adriana Tran, reprezentanta AVAS in relatiile cu mass-media.

Dinel vaneaza terenurile din zona

Presedintele SIF 5 cere AVAS ca prin respectarea contractului de privatizare cu Ford (prin fuziune si divizare) sa primeasca o cota parte proportionala din activele noii companii care se va infiinta: "Terenul actual de 109 hectare este al ACSA, iar Ford trebuie sa plateasca chirie la ACSA. Pastrand proportia detinerii de actiuni, SIF ar trebui sa aiba 24 de hectare. Dupa calculele noastre, ne-ar reveni 7,93% din activele noii companii. Daca AVAS ne accepta solicitarea de a ne da 7,93% din noua companie, cat era inainte de majorarea de capital, atunci litigiul se stinge si noi negociem in continuare cu Ford". Dinel Staicu a confirmat ca Ford negociaza cu SIF preluarea pachetului rezidual de actiuni, dar oferta americanilor este aceeasi ca anul trecut: 4,15 lei pe actiune, cu cat a cumparat Ford anul trecut actiunile de la statul roman. "Pai acum, cu toate majorarile, valoarea unei actiuni Ford este de zece euro, cum sa le cumpere pe cele de la SIF cu 4,16 lei pe actiune?", sustine presedintele SIF 5, care, in calitate de membru in CA de la ACSA, a votat impotriva majorarii de capital.

Ford pastreaza confidentialitatea

Reprezentantii Ford Romania au confirmat, pentru GdS, ca exista negocieri cu SIF Oltenia, dar nu se pot da publicitatii detalii despre aceste discutii. "Am fost contactati de SIF Oltenia si de alti actionari minoritari in vederea achizitionarii actiunilor pe care le detin la ACSA. Ford Romania analizeaza aceste solicitari. Intrucat acestea sunt discutii confidentiale, nu va putem oferi mai multe detalii", a spus Nadia Crisan, reprezentanta Ford Romania. Compania Ford comunica faptul ca a respectat legislatia in vigoare atunci cand s-a facut majorarea de capital. "In concordanta cu legislatia romana in vigoare, inaintea intalnirii Consiliului de Administratie al Automobile Craiova SA, din 14 ianuarie, Ford a trimis catre SIF Oltenia agenda de discutii. In acest document era mentionata si intentia majorarii capitalului social. In plus, SIF Oltenia a fost reprezentata in intalnirea Consiliului de Administratie care a decis cu privire la majorarea de capital", a mentionat Nadia Crisan.
Cum au scos americanii SIF-ul din joc
Ford a contribuit cu 250 de milioane de euro la capitalul social al Ford Romania. Inainte de majorare, actionarul unic al Ford Romania era Automobile Craiova, la care SIF detinea 22% din participatii. Dupa infuzia de capital a Ford, ACSA a ramas cu 2,43% din actiuni dupa ce si-a declinat intentia de a participa la majorarea de capital (CA al ACSA a decis ca societatea sa nu participe la majorare). Astfel, cota SIF Oltenia s-a redus la numai 0,14% din actiuni.