Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontaliera Oradea pentru Granita Romania - Ungaria a organizat, ieri, o sesiune de informare prilejuita de lansarea Programului PHARE CBC RO-HU 2005. Evenimentul a avut loc la Oradea, la Hotelul Continental, cu incepere de la ora 11:00. Programul a fost lansat pe 14 august si finanteaza proiecte care vizeaza atat intarirea infrastructurii in domeniul transportului, potectiei mediului si prevenirii inundatiilor, precum si promovarea initiativelor care faciliteaza integrarea mediului economic, pentru zona Bihor, Arad, Satu Mare si Timis.
tLivia Banu, sefa Biroului, ne-a declarat, ieri, ca au fost invitati sa participe toti cei interesati in elaborarea unor propuneri de proiecte pentru a accesa aceste fonduri. "Intentia noastra este de a familiariza audienta cu masurile si prioritatile programului. Au fost prezentate aspecte programatice si financiare specifice. Obiectivul general al programului este de a strange contactele dintre populatia, comunitatile si actorii economici din zona de granita, in vederea crearii unei baze solide pentru dezvoltarea economica si sociala echilibrata a intregii zone, cu beneficii atat pentru Romania, cat si pentru Ungaria. Cele doua prioritati prevazute in program vor fi finantate printr-o singura schema de grant, cu urmatoarea structura: dezvoltarea integritatii spatiale, fizice si de infrastructura (imbunatatirea infrastructurii transfrontaliere de transport; inlaturarea unor amenintari comune din partea factorilor de mediu, actionand pentru protectia mediului si prevenirea inundatiilor); promovarea initiativelor de cooperare transfrontaliera. Virtualii beneficiari trebuie sa tina cont, in primul rand, de indicatorii care conteaza cel mai mult in fiecare proiect. Termenul-limita pentru depunerea proiectelor este 13 noiembrie", a precizat sefa Biroului oradean.
UE a alocat, anul acesta, celor patru judete mentionate mai sus 6,3 milioane de euro, din care Bihorul beneficiaza de 1,8 milioane de euro. In Bihor vor fi finantate 10 proiecte: Consiliul local Varciorog - 14.970 de euro; Primaria Oradea - 43.000 de euro; Camera de Comert si Industrie Bihor - 66.700 de euro; Asociatia Salvatorilor Montani Bihor - 32.444,1 euro; Primaria Marghita - 48.712 euro; Primaria Cefa - 17.100 de euro; Consiliul Judetean Bihor - 376.000 de euro; Primaria Diosig - 798.550 de euro (modernizarea drumului DC 39 de la km 0 la km 5 + 600; Universitatea Oradea - 385.772 de euro. Biroul Regional Oradea este la cea de a doua licitatie pentru astfel de finantari, in timp ce celelalte birouri se gasesc la prima.