Senatorul Alexandru Cordos a sustinut o declaratie politica intitulata: "Reabilitarea retelei de infrastructura rutiera si absorbtia fondurilor europene".
Treptat, primavara isi intra in drepturi, iar stratul gros de zapada incepe sa se topeasca. In locul acestuia, raman insa tot mai multe gropi si un carosabil de multe ori impropriu unei circulatii rutiere normale intr-o tara europeana, in Europa secolului XXI.
Fireste ca toate acestea reclama actiuni energice din partea guvernantilor si ample lucrari de reabilitare a infrastructurii rutiere. Ele vor necesita, din nou, sume enorme, pe care, nu ne indoim nicio clipa, actualii guvernanti sunt deja pregatiti sa le aloce "cu darnicie", ca doar o fac nu din buzunarul propriu, ci de la bugetul public. Din nou licitatii trucate, cu "destinatar" dinainte cunoscut, din nou bani sifonati de la bugetul public spre "pusculita" de partid, cu incalcarea normelor si uzantelor elementare si minimale in domeniu la nivel european si international.
Si pentru ca toate acestea sa poarte un nume si o "haina" pe masura, a fost inventat faimosul Program National de Dezvoltare a Infrastructurii / PNDI. Despre acest PNDI, auzim numai de "bine" si asta nu doar de la o opozitie rauvoitoare, ci de la institutiile financiare internationale.
Astfel, reprezentantii FMI si Comisiei Europene, aflati luna trecuta in vizita in tara noastra, au criticat dur Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii /PNDI, reliefand faptul ca acesta "nu respecta bunele practici fiscale" si ca "ar trebui limitate astfel de investitii, care "risipesc fondurile publice". Mai pe romaneste spus si, desigur in termeni foarte eufemistici, exista "nereguli serioase" in acest domeniu in ceea ce priveste cheltuirea banului public.
Nu este vorba de declaratii denigratoare ale USL, alianta de opozitie, care, nu-i asa, ar avea tot interesul sa critice eforturile coalitiei de guvernare, ci chiar ale dl. Jeffrey Franks, seful misiunii FMI in Romania, aflat in cordiale relatii de colaborare cu actualii guvernanti si, mai ales, un bun cunoscator al realitatilor romanesti, cel putin prin prisma cheltuirii banului public. Domnia sa a simtit nevoia sa traga un semnal de alarma asupra modului, cel putin incorect, in care este cheltuit banul public prin asa-zisele lucrari de infrastructura, care functioneaza in Romania, conform unui triplu principiu, indelung verificat in practica "regilor asfaltului": nu se termina niciodata; se realizeaza la pretul maxim imaginabil; dureaza cat mai putin timp posibil, pentru ca, nu-i asa, este nevoie si maine de "muls" o asemenea "vaca plina de lapte".
Doar cei mai naivi si mai putin informati dintre noi s-ar mai putea indoi ca acesta este, de fapt, adevaratul motiv pentru care Ministerul Transporturilor a reusit performanta de a fi un adevarat "campion" la ... ne-atragerea fondurilor europene pentru lucrari de infrastructura.
Aceasta "mega" contra-performanta a privat Romania pana acum de peste 4,5 miliarde de euro, cel putin la nivelul actualului extercitiu financiar - bugetar al UE. Explicatia este extrem de simpla: pentru "regii asfaltului si pentru "pusculita de partid", eventualele lucrari care ar fost facute cu finantare europeana ar fi fost supuse unei "agasante" monitorizari din partea institutiilor europene pentru fiecare Euro cheltuit, fapt care ar fi facut complet "neinteresant" orice proiect in domeniu, care sa fie, eventual, initiat de ministerul mai sus mentionat.
Iata stimati colegi si motivul pentru care Romania este, in continuare, pe ultimul loc in UE la accesarea fondurilor europene, aspect valabil in toate domeniile supuse finantarii europene, nu doar in sectorul infrastructurii rutiere.
De altfel, dupa cum declara, recent, si presedintele PSD Victor Ponta, pe tema absorbtiei fondurilor europene: "puteam să folosim (pana acum) cel putin 20 de miliarde de euro (de la UE), adică exact cat am imprumutat de la FMI si Comisia Europeana, sume care nu ar mai fi trebuit date inapoi de noi si de generatiile următoare".
Tin sa va reamintesc, stimati colegi, ca USL a organizat saptamana trecuta o ampla dezbatere cu reprezentatii patronatelor, ai beneficiarilor de proiecte si ai autoritătilor de management pe tematica absorbtiei fondurilor europene, domeniu pe care noi il dorim complet depolitizat.
Dupa modelul Poloniei, tara in care absorbtia fondurilor este la valori apropiate de 100%, USL sustine simplificarea ghidurilor si procedurilor privind accesarea fondurilor europene, modificarea legii achizitiilor publice, scutirea de la plata TVA a proiectelor europene, introducerea unei interdictii exprese de a mai fi finantate de la bugetul de stat lucrări si proiecte care pot fi asigurate din fonduri europene, reintroducerea salarizării suplimentare pentru angajatii din sectorul bugetar care lucrează cu fonduri europene.
Alaturi de acest prim pachet de masuri de urgenta, avem in vedere si alte initiative care isi propun sa reformeze din temelii, in folosul strict al cetatenilor ei, gestionarea problematicii absorbtiei de catre Romania a fondurilor europene.