La Hotelul Malibu din statiunea Mamaia se desfasoara in perioada 4-7 decembrie a.c. primul seminar regional organizat de Organizatia Maritima Internationala (IMO) referitor la sistemele anti-vegetative. Evenimentul, la deschiderea caruia nu a lipsit nici prefectul Danut Culetu se refera cu precadere la vopseaua utilizata la corpul navelor de transport maritim international, vopsea care provoaca o reactie toxica asupra mediului marin. Evenimentul organizat de IMO in colaborare cu Autoritatea Navala Romana doreste sa extinda interdictia folosirii vopselei toxice si in toate statele din regiunea sud-est europeana, participante la seminar.

Tematica seminarului regional vizeaza Conventia Internationala din anul 2001 referitoare la controlul sistemelor antivegetative daunatoare utilizate la nave. Altfel spus, este vorba despre o vopsea folosita la corpul navelor maritime care are o compozitie ce impiedica depunerea de scoici pe coca vaselor. Numai ca o astfel de vopsea este deosebit de daunatoare pentru flora si fauna marina, astfel ca la nivel mondial s-a decis interzicerea folosirii respectivei vopseli. "Acest seminar este primul eveniment de acest gen organizat de Organizatia Maritima Internationala in legatura cu Conventia referitoare la controlul sistemelor anti-vegetative. In aceasta conventie este vorba despre vopseaua anti-vegetativa care se dadea pe corpul (opera vie) a navelor. Acesta vopsea este foarte toxica pentru mediul marin si se aplica pentru a impiedica prinderea scoicilor pe corpul navelor", a afirmat Valentin Serbanescu, directorul general al ANR.

Nu toate statele prezente la seminar au aderat la conventie

Prin cresterea flotei comerciale mondiale, efectele nocive ale vopselei anti-vegetative s-au facut simtite tot mai mult in studiile specialistilor. Prin urmare, IMO a adoptat o conventie in anul 2001 pentru a interzice folosirea vopselei toxice. "Romania a fost printre primele tari care a aderat la acesta conventie", a spus Serbanescu. Odata cu aderarea statului Panama la aceasta conventie, efectele sale s-au facut simtite in lumea navigatiei mondiale, avand in vedere ca o mare parte din flota comerciala internationala naviga sub pavilion panamez. Totusi, au mai ramas inca state care nu au aderat la conventie. De aceea, IMO cu sprijinul ANR au decis sa organizeze acest seminar regional la Constanta unde au fost invitati si reprezentantii unor state care nu au aderat inca la conventie. "La seminar participa reprezentanti din 10 state: Tarile Baltice, Polonia, Turcia, Bulgaria, Croatia. Unele dintre aceste tari nu au aderat inca la conventie. Scopul acestui seminar este tocmai acela de a determina autoritatile din aceste tari sa adere la conventie intr-un viitor cat mai apropiat", a mai spus seful Autoritatii Navale Romane. Un alt scop al seminarului se refera la prezentarea si discutarea procedurilor si liniilor directoare pentru inspectia, controlul si certificarea navelor si eliminarii sigure si definitive a deseurilor de substante antivegetative daunatoare provenite de la nave.