Privatizarea Santierului Naval Militar Mangalia treneaza in continuare. In urma cu cateva luni, Ministerul Economiei si Comertului (MEC) scotea la vanzare fosta unitate militara, una dintre cele mai puternice de gen din Europa de Sud-Est acum cativa ani, pentru 12,7 milioane RON. O surpriza de proportii o constituie insa posibila retragere a Santierului Naval Daewoo Mangalia de la semnarea contractului de vanzare-cumparare a fostei unitati militare, desi DMHI castigase licitatia pentru Santierul Naval Militar.
Criteriile dupa care urmau sa fie selectati ofertantii in luna octombrie cuprindeau, printre altele, dovada de performanta a potentialului investitor, demonstrata de cifra de afaceri realizata in 2004 de minimum 4 milioane de euro (confirmata de bilantul contabil), prezentarea unui plan de afaceri pe o perioada de pana la cinci ani pentru operarea si dezvoltarea societatii, care sa cuprinda un program de investitii pentru modernizare si dezvoltare de minim 3,5 milioane de euro pe o perioada de cel putin 3 ani, un program de investitii de minim 500.000 de euro pentru realizarea masurilor cuprinse in programul de conformare si o experienta de cel putin cinci ani in activitati comerciale specifice industriei de constaructii si reparatii nave sau shippinguri. In cursa pentru obtinerea pachetului integral de actiuni a societatii se inscriau la acea vreme "2X1 Holding", administrat de Ion Dumitrache si Felix Stroe, Grupul "Energetic Tender", apartinand controversatului om de afaceri Ovidiu Tender, si Santierul Naval Daewoo Mangalia. In urma retragerii primilor doi ofertanti s-a luat decizia reluarii licitatiei, pentru atragerea mai multor investitori care sa se inscrie la licitatie. Dimpotriva, la reluarea acestora, unicul ofertant a ramas Santierul Daewoo Mangalia Heavy Industries SA. DMHI a oferit atunci pretul de pornire a licitatiei, de 13.190.025 RON, urmand ca dupa adjudecare, Comisia de licitatie sa finalizeze clauzele contractului de vanzare-cumparare.

"Schimbarea conducerii DMHI a dus si la schimbarea strategiei institutiei", afirma vicepresedintele DMHI Eugen Pricopie

Surpriza de proportii: DMHI s-a razgandit la cateva zile inainte de expirarea termenului-limita in care se putea semna contractul, adica inceputul lunii mai a.c. Motivele par simple la prima vedere, dar decizia, in ansamblu, da peste cap atat proiectele Ministerului Economiei si Comertului, cat si pe cele ale Santierului Militar, mai ales ca angajatii deja credeau ca au fost preluati de DMHI. Mai mult, in urma celei de a doua runde de licitatii, pe 24 ianuarie, conducerea DMHI dadea drept sigura semnarea acestui contract. Chiar vicepresedintele Santierului Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries SA, ing. Eugen Pricopie, ne declara atunci ca, prin inglobarea Santierului Naval Mangalia (situat in imediata vecinatate a santierului Daewoo), volumul de munca a DMHI va fi mult mai mare, urmand ca, prin contract, cei 184 de angajati ai fostului santier militar sa fie mentinuti in posturi, care se declara convins ca schimbarea conducerii SN Militar va eficientiza productia din fostul santier militar, ajuns in pragul falimentului. Astazi lucrurile stau cu totul altfel. "Conducerea DMHI s-a schimbat in luna martie, iar B.J. Lee, actualul director, are o alta strategie de viitor a santierului. Se pare ca din 2008, Daewoo Mangalia nu se mai axa pe constructia de port-containere, ci pe nave de transport gaze. Astfel incat preluarea Santierului Naval Militar Mangalia nu isi mai are rostul, pentru ca aici am fi putut realiza numai parti componente de port-containere", ne-a declarat Eugen Pricopie, vicepresedinte DMHI.

Urmeaza alte si alte concedieri la Santierul Naval Militar

La randul sau, directorul fostului Santier Naval Militar Mangalia, ing. Eugen Tudor, afirma ca din datele pe care le are in mod neoficial, DMHI s-a retras din cauza schimbarii strategiei si viziunii de functionare a unitatii: "Odata cu schimbarea presedintelui la DMHI era intr-un fel normal sa se vina cu o alta conceptie de conducere. Partea de la DMHI nu a mai acceptat conditiile impuse de Ministerul Economiei si Comertului, asa ca cel mai probabil vom avea parte de alte si alte licitatii. Anul trecut, acestea s-au "miscat" destul de incet, astfel incat cred ca daca se va lua decizia reluarii ofertelor, a depunerii documentatiei, a licitatiei propriu-zise etc., abia prin luna octombrie vom putea vorbi de o noua runda de licitatii pentru Santierul Naval Militar Mangalia", a declarat pentru "Replica" Eugen Tudor. In prezent, unitatea mai are numai 190 de angajati. Fondat in 1956, Santierul Militar Mangalia a reprezentat, zeci de ani, o emblema a industriei de constructii de nave. Prima concediere masiva a avut loc in anul 1994, cand, dupa ce cei 2.000 de angajati au stat in somaj tehnic mai multe luni, circa 400 de persoane au fost nevoite sa paraseasca unitatea. Incet, incet, gloria industriei romanesti din anii '80 a inceput sa decada, investitiile au fost sistate, o buna parte a institutiei a fost preluata de Primaria Mangalia (care a demarat un proiect de parc industrial in zona respectiva), iar la ora actuala, situatia santierului este dezastruoasa. "Daca Ministerul Economiei nu ne ajuta cat mai curand, este posibil ca imediat dupa Pasti sa mai concediem circa 20 de persoane, cel mai probabil din randurile personalului TESA", conchide directorul santierului Eugen Tudor.