Pentru reamenajarea canalului Sulina, dupa scoaterea la suprafata a epavei Rostock, statul va aloca 76 milioane de euro. De ieri, au inceput lucrarile pentru ranfularea navei ucrainene, pentru care guvernul si Banca Europeana de Investitii au alocat fonduri in valoare de cinci milioane de euro. De-a lungul timpului, procedeul de degajare a canalului Sulina, blocat de nava Rostock, a fost un adevarat paradis pentru firmele implicate care nu au reusit decit sa incaseze bani din bugetul statului, scoaterea la suprafata a epavei raminind astfel un bun prilej pentru afaceri oneroase. In septembrie 1991, nava tip cargo Rostock, sub pavilion ucrainean a esuat la mila marina 31, in dreptul comunei Partizani. La foarte scurt timp dupa scufundare, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati (AFDJ) a mobilizat remorchere pentru scoaterea navei pe uscat, dar comandantul navei a refuzat efectuarea manevrelor. Ca urmare a ruperii corpului navei si a inundarii partiale, aceasta s-a inclinat, stabilizindu-se intr-o pozitie aproape perpendiculara pe mal, blocind canalul Sulina. Nava ucraineana transporta 5.000 tone de baloturi de otel. Timp de un an, navigatia in zona a fost blocata in intregime, iar in prezent pe canalul Sulina circulatia navelor se desfasoara cu greutate. Autoritatile romane au incercat, in mai multe rinduri, sa scoata de pe canalul navigabil epava, insa operatiunile au esuat. Grecii au luat banii si au plecat In decursul celor 13 ani au mai fost unele tentative de scoatere a epavei. Operatiunile, in loc sa conduca la degajarea Dunarii, au generat numai scandaluri. Imediat dupa accident, proprietarul navei a incheiat un contract de dezesuare cu Grupul de Interventie si Salvare Navala Constanta (GISN). In urma cu zece ani, Alexandru Dima, directorul GISN, a incheiat un contract de ranfluare cu firma greaca Drossimos Elefterios, aceasta pentru scoaterea din Dunare a navei ucrainene, contract incheiat pentru suma de aproximativ jumatate de milion de dolari. Dupa putin timp, de acest contract s-a ales praful, grecii plecind cu banii (au fost platiti 750.000 de dolari, suma superioara celei stabilite prin oferta), iar romanii au ramas tot cu "fieratani " in apa. Acest fapt a dus la prejudicierea Ministerului Finantelor cu aproximativ 300.000 de dolari, plus 1,4 miliarde de lei pierderi la bugetul de stat. Alti specialisti vor sa scoata epava Potrivit unui comunicat remis de Ministerul Transporturilor, consortiul format din Multraship - Olanda, Titan - SUA si Deltacons - Romania a fost ales pentru ranfularea epavei Rostock. Lucrarile au inceput. O macara plutitoare va incerca sa scoata nava ucraineana. Macaraua Cormorant apartine companiei olandeze, are sase membri de echipaj si poate ridica pina la 400 de tone. Aceasta a fost construita in anul 1973, are o lungime de 53 de metri si cintareste 1.500 de tone. Pentru scoaterea la suprafata a navei Rostock sint implicati si 12 scafandri de la firma americana, care vor taia epava pentru a usura munca macaralei. Totodata, conducerea AFDJ a facut demersuri pentru a inchide navigatia pe canalul Sulina in perioada realizarii lucrarilor. Specialistii estimeaza ca operatiunile pentru scoaterea la suprafata a navei Rostock vor dura aproximativ patru luni. De asemenea, in comunicat se mai precizeaza ca in decursul acestei saptamini va fi scoasa prima bucata, in lungime de 17 metri. Societatea autohtona Deltacons se va ocupa cu amenajarea malurilor si alte lucrari de "arta ".