Romanii castiga in 2005 din salarii de 2.493 de ori mai mult decat castigau in ianuarie 1990. Potrivit Institutului National de Statistica (INS), salariul mediu net pe economie a crescut in 2005 de circa 2.493 ori fata de salariul mediu net pe economie din ianuarie 1990. Aceasta inseamna ca, daca in septembrie 2005 salariul mediu net pe economie a fost calculat la 7.360.000 de lei vechi, in ianuarie 1990 acesta era de 2.952 de lei.

Sa vedem insa si care este in 2005 puterea de cumparare a romanilor fata de ianuarie 1990 la principalele produse alimentare si la cele de utilitate curenta. Daca o paine costa 2,5 lei in 1990, iar astazi costa 5.500 de lei vechi, inseamna ca in 2005 ne permitem circa 1.338 de paini in timp ce in 1990 puteam cumpara cu salariul mediu 1.480 de paini. Un ou costa in 1990 circa 3 lei, iar astazi costa, in medie, 3.500 de lei, ceea ce inseamna ca salariul din 1990 ne-ar fi ajuns pentru vreo 984 de oua, in timp ce, in 2005, cu salariul mediu net putem cumpara peste 2.100 de oua. In 1990, puteam cumpara circa 33 de kilograme de carne cu un salariu mediu net, iar in 2005 putem cumpara in jur de 46 de kilograme de carne cu salariul mediu net aferent acestui an. In ceea ce priveste combustibilii pentru masini, cu salariul mediu net din 1990 se puteau cumpara circa 421 de litri de benzina, in timp ce cu salariul mediu net din 2005 se poate alimenta o masina cu putin peste 200 de litri de benzina. Comparatia poate continua si la nivelul preturilor altor produse, nu neaparat de stricta necesitate. Astfel, cu salariul mediu net din 1990 se puteau cumpara vreo 31 de kilograme de detergent, in timp ce cu salariul mediu net din 2005 se pot cumpara, in medie, vreo 147 de kilograme de detergent. De asemenea, in 1990, puteam cumpara circa 46 de kilograme de salam de vara cu un salariu mediu net, iar in 2005 se pot cumpara aproape 50 de kilograme de salam de vara cu un salariu mediu net.

Dupa 1990 a inceput haosul preturilor

Desigur ca mai trebuie precizat faptul ca, dupa ianuarie 1990, pe parcursul anului si in 1991, 1992 si 1993, preturile de consum au cunoscut o explozie nemaiintalnita. Daca indicele preturilor de consum s-a situat in 1990 la 15,1%, la o inflatie de 5,1%, in 1991 aceiasi indici au atins 270,2% la o inflatie galopanta de 170,2%. Indicele preturilor de consum a crescut din nou in 1992, cand a ajuns la 310, 4%, la o inflatie de 210,4%, si a atins apogeul in 1993, cand a atins cea mai mare valoare din ultimii 34 de ani, 356,1%, la o inflatie de 256,1%. Acestea au fost varfurile de crestere a preturilor de consum care, la anii respectivi, au corespuns unor puseuri inflationiste nemaiintalnite. Dupa acesti ani, desi indicele pretului de consum s-a mentinut inca ridicat, ceea ce s-a reflectat si in preturile tuturor produselor, el a scazut treptat, ajungand in 2004 la 111,9%, adica la cea mai apropiata valoare de anul luat ca referinta, 1990.