Asociatia Romanilor din Italia (ARI) solicita Guvernului ca romanii rezidenti in strainatate care detin autovehicule sa nu plateasca taxa de prima inmatriculare daca prefera sa inregistreze masinile in Romania.
"Vor avea de castigat posesorii de autovehicule, prin economii importante la politele auto, care in Occident sunt de cateva ori mai mari decat in Romania, va avea de castigat statul roman, pentru ca societatile de asigurare romanesti platitoare de taxe in Romania vor avea incasari de la sute de mii de noi clienti si isi vor putea deschide filiale cu clienti garantati in tarile unde sunt mari comunitati de romani, iar mediul nu va fi afectat, intrucat masinile 'stranierilor' vor circula in Romania, ca intotdeauna, numai in perioada sarbatorilor", se spune intr-o scrisoare deschisa transmisa de ARI autoritatilor de la Bucuresti. Asociatia sustine ca varianta propusa ar insemna pentru Romania "o infuzie de capital continua, foarte mare" intrucat multi romani din strainatate vor opta pentru inmatricularea masinilor pe piata locala.
"Estimam ca numarul de proprietari de autoturisme romani din Europa depaseste un milion, si asta se poate constata in perioada de vacanta, cand romanii se intorc acasa. Daca statul roman ar da o atentie mai mare cetatenilor sai care muncesc in strainatate, s-ar imbogati foarte usor cu cateva sute de milioane de euro, de la proprietarii unor autovehicule care vor polua Romania doar in perioade de vacanta. Ganditi-va si la bugetele localitatilor din Romania care au exportat forta de munca in Occident: vor putea fi comune si sate cu mii de platitori ai taxei de proprietate auto", se spune in scrisoarea ARI. Potrivit ARI, doar in Italia sunt cel putin 500.000 de romani cu permis auto.
Seful Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocanea, a declarat ca propunerile Romaniei privind modificarile care vor fi aduse taxei auto au fost apreciate la Bruxelles ca fiind "in acord cu legislatia europeana in domeniu".
Taxa a fost introdusa la inceputul anului trecut, dupa eliminarea accizelor platite la importul si achizitia autoturismelor de pe piata interna, si este calculata in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului. Guvernul a anuntat ca va modifica taxa, prin ordonanta de urgenta, pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a masinii, urmand sa fie redefinit termenul de masina noua si sa fie introdusa o procedura de contestare pentru persoanele care se considera nedreptatite. Astfel, valoarea taxei de prima inmatriculare va creste chiar si de aproape trei ori in cazul masinilor noi, urmand sa scada proportional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceeasi capacitate cilindrica si incadrate in aceeasi norma de poluare Euro.