Romanii care au calatorit in strainatate au folosit cardurile VISA de 600.000 de ori, in perioada iunie 2004 - iunie 2005, valoarea totala a tranzactiilor depasind 108 milioane dolari, in crestere cu 42,6%, fata de 2003, au anuntat, ieri, reprezentantii respectivei companii financiare. 67% din tranzactiile cu carduri au fost la comercianti, comparativ cu 33% retrageri de la bancomate. Acest procent contrasteaza puternic cu utilizarea cardurilor in Romania, unde doar 7,9% din tranzactiile cu carduri sint la comercianti, reprezentind 6,2% din valoarea totala a tranzactiilor. "Cind se afla in strainatate, turistii romani isi folosesc cardul de trei ori mai des la comercianti decit la bancomate. Aceasta diferenta semnificativa dintre tiparul de folosire a cardului pe piata locala comparativ cu cea internationala este un semn ca eforturile Visa, ale bancilor si ale guvernarii de a imbunatati acceptarea cardurilor in Romania sint importante. Atunci cind nivelul de acceptare va creste pe piata locala, valoarea tranzactionata pe card va creste de asemene ", arata Catalin Cretu, Regional Manager pentru Romania si Bulgaria al companiei VISA. Cardurile ofera un avantaj si in privinta schimbului valutar, eliminind si nevoia de a avea cantitati mari de numerar pe perioada calatoriilor. Cei care calatoresc in scop de afaceri isi pot planifica bugetul mult mai eficient avind cardul companiei, precum si sa isi calculeze mult mai bine cheltuielile calatoriei.
Romanii au cheltuit la comerciantii din strainatate 73 de milioane dolari in 445.000 de tranzactii la hoteluri, restaurante, precum si pentru alte bunuri si servicii, folosind cardurile, in perioada iunie 2004 - iunie 2005. Suma medie cheltuita intr-o tranzactie a fost de 164 dolari. Aceste rezultate arata ca s-a cheltuit cu 37% mai mult, comparativ cu perioada similara din anul precendent si s-au facut cu 28% mai multe tranzactii in locatiile comerciale. in timpul calatoriilor in strainatate, romanii au cheltuit cel mai mult pe cazare, aproape 20 milioane dolari, reprezentind 24% din total, magazine de haine (cinci milioane dolari), statii service (cinci milioane dolari) si linii aeriene (4,3 milioane dolari). Cardurile de plata au devenit o obisnuinta si pentru comenzi prin posta sau telefon (trei milioane dolari), agentii de turism (2,8 milioane dolari) sau restaurante (2,7 milioane dolari). Au fost preferate destinatiile europene. Valoarea tranzactiilor cu carduri emise in Romania arata ca destinatia in care s-a cheltuit cel mai mult este Germania (14,1 milioane dolari) urmata de Franta (12,3 milioane dolari), SUA (11,9 milioane dolari), Italia (10,7 milioane dolari) si Austria cu 9,5 milioane dolari.

Romania, o tara bazata pe numerar

Desi numarul de automate destinate retragerii de numerar (ATM) a crescut in Romania cu circa 17% de la inceputul anului, aceasta majorare a urmat numai dezvoltarea fireasca a retelelor bancilor in teritoriu. In schimb, nici o banca nu a facut sacrificii pentru a amplasa ATM-uri in locuri greu accesibile din tara. Mai mult, la mai bine de o luna si jumatate de la lansarea leului nou, bancile nu se inghesuie sa achizitioneze si sa distribuie noua moneda pe piata. In Romania, oamenii din orasele cu mai putin de 10.000 de locuitori au foarte mare noroc daca gasesc un ATM prin preajma. In acelasi timp, foarte putine ATM-uri dintre cele existente sint incarcate cu lei grei. Necesitatea dezvoltarii retelei de ATM-uri, in special in zonele rurale, este luata in considerare de banci doar in masura in care deschid sucursale in zonele respective. Altfel, costurile de operare a unui ATM aflat la distanta mare de o sucursala sint greu de suportat. Cele mai multe din banci s-au concentrat pe orasele mari. Desi exista peste 3.750 de bancomate operationale in Romania, in crestere cu 17% fata de decembrie 2004, rata de acoperire la nivel national a acestora ramine foarte mica in comparatie cu alte tari europene.