Romanii nu au prins inca gustul alimentelor ecologice. Potrivit unei analize pe aceasta tema, in prezent doar 30% dintre aceste produse sunt comercializate pe piata interna, restul de 70% mergand la export. Mai mult chiar, producatorii in domeniu isi pun mari sperante in export si sunt de parere ca pe piata romaneasca nu exista inca o cultura a consumului de produse ecologice bine definita.
Productia ecologica este valorificata doar in proportie de 30% pe piata interna, cea mai mare parte fiind exportata, se arata intr-un studiu realizat de Expert Group.
Astfel, principalele produse ecologice vandute prin reteaua comerciala organizata sunt ouale si produsele lactate, iar comercializarea lor se face atat prin retelele de magazine en-gros, cat mai ales prin cele de retail.
In ceea ce priveste regulile de depozitare a produselor ecologice, cu exceptia procesatorilor care au magazine proprii de prezentare, nici un alt magazin nu le respecta, in sensul ca acestea stau in acelasi loc cu produsele conventionale.

Mierea, exportata in proportie de 90%

In cazul mierii ecologice si a fructelor ecologice, 90% din productie merge la export, potrivit sursei citate. Vanzarile au demonstrat ca acest produs are un pret mult prea ridicat pentru buzunarele romanilor de rand. Totusi, producatorii mentin pretul sus din cauza costurilor ridicate pe care le au cu productia.
O alta explicatie a valorificarii unei cantitati insemnate de miere pe piata externa ar fi ca romanii nu sunt consumatori traditionali de miere. De asemenea, ei nu sunt nici informati despre avantajele sau calitatile produselor ecologice, astfel incat vanzarea pe piata interna nu se poate practica la un pret de productie.
Totodata, includerea produselor in reteaua moderna de distributie nu este rentabila deoarece costurile sunt prea mari din cauza adaosului comercial al magazinului.
Studiul mai demonstreaza ca pe piata interna exista confuzia intre „produs natural“ si „produs ecologic“, ceea ce face cu atat mai dificila promovarea unui produs ecologic in conditiile diferentei de pret.

Europa de Vest, principala destinatie

Exportul se face in special in Europa de Vest, mai ales in Germania. Producatorii scot bani frumosi din exportul fructelor de padure certificate ecologic. Acestea se vand foarte bine in Germania, Italia si Polonia.
In aceste conditii, concluzia reprezentantilor companiilor de profil este ca romanii nu sunt mari consumatori de miere si fructe de padure, la fel cum nu sunt nici bautori de ceai.
Cu atat mai mult, faptul ca plantele medicinale sunt ecologice nu are influenta asupra volumului vanzarilor, astfel incat productia merge in proportie de 100% la export.
Studiul a fost realizat in cadrul proiectului ExtEco (Extensie pentru Eco-Profit), finantat de Banca Mondiala si Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.