Spre deosebire de leasingul financiar, foarte utilizat pe piata auto romaneasca, leasingul operational este practic o inchiriere. La terminarea contractului, clientul nu este obligat sa achizitioneze automobilul, ratele sunt deductibile in intregime, iar firmele de leasing operational vor oferi o gama completa de servicii. Unul dintre acestea va fi intretinerea si reparatiile autovehiculului. Serviciile vor fi insa incluse in rata lunara prevazuta in contract.
Dupa cum sustine directorul executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Marius Carp, cateva mari companii internationale de leasing operational intentioneaza sa intre incepand de anul viitor pe piata romaneasca de profil. “Este vorba de cateva companii mari de leasing operational, aceasta activitate presupunand o logistica importanta. Primii lor clienti vor fi companiile multinationale care opereaza si in Romania, care cunosc bine mecanismele leasingului operational din alte tari“, sustine directorul executiv al APIA. Reprezentantii APIA apreciaza ca in 2005 leasingul operational va atrage mai mult interesul firmelor care isi desfasoara activitatea in Romania. Ei au explicat ca, pana in prezent, acest tip de leasing nu a contat prea mult din cauza legislatiei neclare in domeniu. “Au existat firme care au incheiat astfel de contracte de leasing operational, pe care insa Fiscul nu le-a recunoscut“, a adaugat Carp. Potrivit estimarilor, pentru acest an valoarea totala a contractelor de leasing pe piata romaneasca se apropie de 1,6 miliarde de euro, segmentul autovehiculelor detinand ponderea principala pentru acest tip de finantare.