Cresterea veniturilor romanilor a modificat si comportamentul de cumparare al acestora. Astfel, un studiu realizat de catre un importator de gresie si faianta din Romania releva faptul ca in ultimul an comportamentul de cumparare a gresiei si faiantei s-a schimbat radical. Daca, pana anul trecut, perioada dupa care un consumator roman isi schimba gresia si faianta era in medie de 25 de ani, aceasta a scazut la 10 ani. Acest fenomen poate fi explicat prin cresterea sustinuta a veniturilor disponibile, inclusiv din credite.
Criteriul de alegere a produselor nu mai este pretul, care este tocmai pe locul trei, ci, in primul rand, designul si apoi calitatea.
Comportamentul de cumparare depinde insa si de zona geografica din care provin romanii. Transilvanenii sunt interesati in primul rand de raportul calitate-brand-pret. Ei se informeaza vizitand magazinele de specialitate, iar cand intentioneaza sa achizitioneze gresie si faianta, stiu exact ce anume doresc.
Moldovenii se hotarasc greu, prin vizite succesive la magazinele de specialitate, dar cand o fac achizitioneaza cel mai bun produs de pe piata. Pentru ei conteaza foarte mult si ceea ce spun cei din jurul lor.
Muntenii si bucurestenii au inceput sa imprumute un comportament de tip occidental, spontan, care este caracteristic persoanelor foarte ocupate. Astfel, in momentul in care vad un produs care le satisface cerintele, il achizitioneaza fara a mai cere parerea celor din jur. Brandul este cel mai important pentru acestia, pentru ca le ofera garantia calitatii.
O alta noutate in ceea ce priveste comportamentul cumparatorului de gresie si faianta este faptul ca, daca pana acum erau preferate depozitele de materiale de constructii, romanul migreaza acum catre magazinele specializate, unde poate primi sfaturi pertinente. Aceasta tendinta se manifesta in special in randul tinerilor si a femeilor. (Simona Necula)