Ponderea supermarketurilor si hypermarketurilor este inca scazuta, piata fiind dominata de afacerile de familie, de chioscuri, piete si tarabe stradale, se arata intr-un studiu Deloitte.
Valoarea vanzarilor din sectorul de retail romanesc ar putea ajunge in acest an la 41,9 miliarde de dolari, in crestere cu circa 16% fata de anul trecut, cand s-au cifrat la aproximativ 35,9 miliarde de dolari, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Deloitte.
In ceea ce priveste volumul vanzarilor din magazine, acesta a crescut anul trecut cu 17,5%, analistii estimand pentru 2006 un avans de 9,9%.
"Piata de retail din Romania este subdezvoltata si afectata de puterea scazuta de cumparare. Anul trecut, produsele alimentare au reprezentat circa 60% din vanzarile totale din retail. Ponderea supermarketurilor si hypermarketurilor este inca scazuta, piata fiind dominata de afacerile de familie, de chioscuri, piete si tarabe stradale", se mai arata in analiza Deloitte.
Supermarketul escaladeaza rapid
Totusi, analistii sunt de parere ca sectorul de retail romanesc traverseaza o perioada de modernizare rapida si inregistreaza rate de crestere importante, in ciuda anumitor factori care ingradesc dezvoltarea lui, mentionand in primul rand sistemul de distributie. "Cota de piata a hypermarketurilor a avansat de la circa 5% in 2001 la 18,8% in 2004. In plus, operatorii din retail au inceput sa se extinda si in afara Bucurestiului", se arata in studiu.
Printre cei mai importanti retaileri prezenti in Romania, Deloitte enumera companiile germane Metro si Rewe, grupul belgian Delhaize si retelele franceze Carrefour si Louis Delhaize.
Crestere moderata in regiune
Tendinta de crestere a pietei de retail se regaseste in toate cele sase tari central-europene analizate de compania de consultanta, valoarea totala a vanzarilor din Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, Romania si Bulgaria totalizand anul trecut aproximativ 263 miliarde de dolari, cu o rata medie de crestere de 7,8%. Principalele companii de retail din regiune includ printre altii grupurile Metro, Rewe si Tesco, o tendinta vizibila fiind cresterea concurentei intre magazinele de mari dimensiuni si unitatile de tip discount.