Primele noua luni ale anului în curs au fost mult mai profitabile din punctul de vedere al unitatilor vândute decât întregul an 2006, arata datele statistice întocmite de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Uzinele Dacia detin în continuare, asa cum era de asteptat, cel mai mare procentaj al cotei de piata - 30,3% (69.289 de unitati vândute) - chiar daca anul în curs a adus o scadere cu 7,2% fata de anul trecut, românii preferând din ce în ce mai mult masinile straine în locul celor autohtone. La celalalt pol se regasesc masinile producatorilor americani Ford si Chevrolet, care au înregistrat cresteri de 1,2%, respectiv 1,4%. Si masinile germane sunt pe gustul românilor, Opel si VW înregistrând un progres de 1,4%, respectiv 1,5%; Mercedes, BMW si Seat au avut cresteri de 0,1%, în timp ce singura marca de masini cu „sânge“ nemtesc în scadere a fost Seat, cu 0,4% mai putine vânzari decât anul trecut. Citroen - cadere de 1.054 de unitati Francezii de la Renault si Peugeot se pot lauda si ei cu sporiri ale numarului de vânzari cu 1,2%, respectiv 0,6%, Citroen fiind singura marca franceza cu 1.054 mai putine unitati decât în 2006. Nici producatorii de pe continentul galben nu evita piata din România. Reprezentantele japoneze Toyota s-au bucurat de procente cu 0,7% mai mari, în timp ce Nissan a resimtit o scadere de 0,2%. „Coreenele“ au avut rezultate total diferite: Daewoo a avut cu 3,2% mai putine unitati, Hyundai cu 0,9% mai multe, iar Kia a înregistrat acelasi nivel al vânzarilor ca si anul trecut.Numai pâna în luna septembrie a acestui an, în România s-au vândut peste 228.000 de autoturisme, 25.000 de van-uri, 254.000 de vehicule usoare si peste 36.000 de vehicule comerciale. UE propune o noua norma de emisie de dioxid de carbon Începând cu 1 ianuarie 2011, deputatii europeni propun ca nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon al autoturismelor comercializate în Uniunea Europeana sa nu depaseasca 125 g pe kilometru, se arata într-un raport adoptat miercurea trecuta de Parlamentul European (PE). Circa 19% din emisiile de dioxid de carbon produse în Uniunea Europeana provin de la autoturisme si vehicule usoare. Obiectivul deputatilor europeni pe termen scurt este îmbunatatirea tehnica a vehiculelor, iar pe termen lung este reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu cel putin 20% pâna în 2020.Parlamentul European si-a propus ca, la începutul anului 2020, nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon sa nu depaseasca 95 g/km, iar în 2025 sa ajunga la 70 g. Obiectivele pe termen lung ale Comisiei Europene trebuie confirmate sau revizuite cel mai târziu pâna în 2016. Deputatii europeni recunosc dificultatile pe care le pot avea unii producatori în atingerea standardelor UE si de aceea recomanda ca fiecare importator sau producator sa aiba dreptul de a exclude anual 500 de vehicule din rândul celor deja utilizate.Raportul Parlamentului European mai propune, de asemenea, ca începând cu 1 ianuarie 2011 sa fie introdus un nou mecanism de piata închis. Acest mecanism, numit Sistemul de reducere a cotei admise de carbon (CARS), ar impune producatorilor si importatorilor sa plateasca penalizari proportionale cu fiecare depasire a limitelor de emisii pe masina vânduta. Penalizarile vor fi contrabalansate de credite rambursabile acordate autoturismelor nou-omologate ale aceluiasi producator, cu emisii sub curba valorilor-limita. Din raport reiese ca sanctiunile aplicate pentru depasirea nivelului de g/km trebuie sa fie mai mari decât recompensele acordate.Marius COVACHE, Curierul National