Zicala "dai un ban, dar face" a inceput sa prinda si la romani. In sensul ca tot mai multi prefera sa cumpere un produs de marca decat unul ieftin si de o calitate indoielnica. Sondajele arata ca in ultimii 3-4 ani consumatorii au inceput sa prefere un anumit brand, fata de anii '90, cand decizia de cumparare a unui produs depindea de pret.
Dar ce se va intampla cu preferintele romanilor, raportate la nevoile lor, dupa ce tara noastra va adera la Uniunea Europeana? Compania GfK Romania a facut o analiza a studiilor acestei piete din ultimii 10 ani pentru a-si forma o parere despre cum si de unde vor cumpara romanii dupa 2007.
Astfel, potrivit datelor GfK, din 2003 a inceput sa se dezvolte un adevarat cult al marcii la romani. Daca in perioada 1996-1999 abia incepea sa se faca simtita o "cultura a marcilor", iar discernamantul cumparatorului era, in general, redus, acum consumatorii au inceput sa descopere promotiile si sa aleaga intre mai multe branduri.
De-a lungul acestor ultimi ani, cumparatorul roman a evoluat de la naivitate (in 1996) la disponibilitate (in 2000), stabilitate (in 2003), pana la exigenta si diversitate (in 2006). In ultima perioada insa, consumatorul a inceput sa se transforme intr-unul modern. El devine tot mai puternic si mai pretentios, in relatia sa cu micii si marii comercianti.
Mai trebuie spus ca, odata cu presiunea pe preturi, va exploda in anii urmatori si intensitatea promotiilor. In aceste conditii, pe piata vor fi doar doua categorii de castigatori, respectiv produsele "Premium" si cele cu preturi foarte scazute. Acesti castigatori mai pot fi numiti si supravietuitori, deoarece produsele de mijloc aproape vor disparea.
Din datele GfK Romania, preluate de portalul Euractiv.ro, inainte de toate, consumatorul isi doreste sa se simta bine, sa fie recompensat si sa fie valorizat. El pune pret pe siguranta, pe speranta si pe confort, pentru el si familia sa. (Senica Micu)