Aderarea la 1 ianuarie 2007 a Romaniei la Uniunea Europeana va aduce tarii noastre aproximativ 30 miliarde de euro pentru urmatorii 5 ani, suma colosala care a trezit deja interesul posibililor beneficiari autohtoni. Numai ca pentru a intra in posesia fonduri este necesara respectarea unor conditii stricte, dintre care una deosebit de stringenta se refera la faptul ca din 2008 Romania va primi de la UE doar atatia bani cati va reusi sa cheltuiasca in 2007. Altfel spus, problema careia trebuie sa-i faca fata Romania este aceea de a fi capabila sa cheltuiasca inca din primul an al aderarii cat mai multi bani din fondurile europene alocate, fara a comite erori voluntare sau involuntare care sa conduca la impunerea de catre Uniunea Europeana a restituirii acestor bani, asa cum s-a intamplat in cazul Spaniei sau in cel al Greciei, s-a aratat ieri in cadrul unui seminar organizat la hotelul Ibis din Constanta de CCINA, firma Avangarde si ANIMMC.
Tematica seminarului a fost axata pe problematica fondurilor structurale europene care vor fi alocate Romaniei incepand cu prima zi a anului viitor, cand va avea loc aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana. La manifestare au participat Ion Danut Juganaru, vicepresedintele si directorul general executiv al CCINA, Dumitru Nancu, directorul executiv al OTIMMC Constanta, Luminita Mihailov, directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud-Est Braila, precum si reprezentati ai firmei Avangarde, ai Ministerului Muncii, Ministerului Comunicatiilor, si cei ai unor firme constantene. Inca de la debutul evenimentului, vorbitorii au aratat faptul ca problema cea mai importanta este accesarea impresionatelor fonduri alocate deja Romaniei din bugetul Uniunii Europene. Practic, este esential ca institutiile, comunitatile locale, intreprinzatorii si celelalte entitati ce pot deveni beneficiarii celor 30 de miliarde de euro sa fie capabili sa elaboreze proiecte viabile si intocmite corespunzator procedurii impuse de finantatorul european, in vederea obtinerii cofinantarii nerambursabile din partea programelor structurale ale UE.
Banii europeni trebuie cheltuiti cat mai repede si mai corect

O alta problema esentiala este ca aceste proiecte sa existe la 1 ianuarie 2007 sau imediat dupa aceasta data, pentru ca sa se poata demara procedura de contractare si apoi cea de cheltuire a banilor acordati de UE, mai mult prin organismele regionale decat prin intermediul Guvernului Romaniei. De fapt, accesarea acestor fonduri va fi o cursa contra-cronometru, avand in vedere ca Romania va primi in 2008 ceea ce va reusi sa cheltuiasca in 2007, altfel fondurile promise tarii noastre vor ajunge la beneficiari din alte tari membre ale UE. Aceasta procedura se numeste procedura termenelor de dezangajare n+2 sau n+3 prin care UE continua finantarea nerambursabila pentru o tara membra in masura in care acesta a reusit sa cheltuiasca in prima parte a perioadei de 5 ani o cota cat mai mare din suma totala alocata intregii perioade. In plus, procedura europeana presupune acordarea doar a maxim 7% dintr-o investitie cofinantata de UE drept avans, restul sumei pe care Uniunea Europeana s-a angajat sa o plateasca pentru un proiect agreat urmand sa fie decontat beneficiarilor abia dupa finalizarea investitiei si a verificarii efectuate de expertii UE cu privire la corectitudinea cheltuirii acestor sume de catre beneficiar. Aceasta din urma clauza a condus la depistarea unor nereguli savarsite intentionat sau nu, in cazul unor proiecte finantate din bugetul UE in Spania si in Grecia, motiv pentru care aceste tari s-au ales cu penalizari de sute de milioane de euro.