Romania si Turcia au cazut de acord asupra proiectului comun care prevede construirea unui cablu electric submarin care sa conecteze sistemele energetice ale celor doua tari. Operatorii sistemelor de transport vor avea controlul asupra acestei legaturi si vor aloca prin licitatie capacitatea de transport.

Printre motivele care au determinat realizarea acestui proiect se numara si diversitatea cererii ca urmare a diferentei de fus orar est/vest. Aceste diferente pot fi compensate prin transportul de energie electrica de la o tara la alta. Proiectul va mari siguranta sistemelor energetice din Romania si Turcia, iar operatorii de sistem vor putea controla cantitatile tranzitate prin noul sistem, a explicat ieri directorul general al companiei Transelectrica, Stelian Gal.
Cablul, care se va instala pe fundul Marii Negre, la o adancime de 1.000 de metri, va conecta sistemele energetice romanesti si turcesti prin statiile de la Constanta, respectiv Pasakoy. Capacitatea noului sistem de legatura, cu o lungime de circa 400 de kilometri, va fi de 600 MW. Cablul va fi construit la o adancime maxima de un kilometru si va permite Romaniei sa exporte si sa importe energie electrica din Turcia.
In ultimii ani, consumul de electricitate din Turcia a crescut cu circa 7-8% pe an si ne asteptam la o evolutie similara in anii urmatori. Astfel, Turcia se va confrunta cu un necesar de energie electrica pentru acoperirea consumului, ceea ce reprezinta o oportunitate pentru producatorii romani, sunt de parere reprezentantii Transelectrica.
De asemenea, ei au subliniat ca, daca pretul energiei va fi mai mic la turci, noi vom importa de la ei, iar daca la noi va fi mai mare, vom exporta.
Popescu a mai spus ca strategia construirii cablului s-a bazat pe un cost relativ ridicat de productie a energiei electrice din Turcia (circa 50 de euro pe MW), ceea ce ar putea permite exporturi profitabile pentru producatorii romani.

Cel putin 300 de milioane de euro pentru cablu

Costurile totale ale proiectului de constructie a cablului electric submarin sunt estimate la circa 300 de milioane de euro, iar lucrarile, care vor incepe in 2007, ar putea fi finalizate in 2009. Prin raportare la proiecte similare, estimarile noastre arata ca acest proiect va necesita fonduri totale de circa 300 de milioane de euro. Va fi construit atat cablul propriu-zis, in curent continuu, cat si doua statii de conversie, sau mai explicat specialistii Transelectrica. Ei sustin ca suma totala necesara realizarii proiectului va fi acoperita de cele doua state, in cote aproximativ egale, fiecarei tari revenindu-i constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu care va tranzita platforma continentala. Mai trebuie spus ca realizarea cablului din zona apelor internationale va fi suportata, in cote egale, de Romania si Turcia.
De asemenea, finantarea proiectului va fi asigurata prin credite cu garantii guvernamentale, fonduri structurale acordate de Uniunea Europeana si imprumuturi bancare.
La nivel international, au fost finalizate mai multe proiecte similare - interconexiune Germania-Suedia (1994), Suedia-Polonia (2000), Grecia-Italia (2000) si legaturi insulare Orient-Filipine (1996). Alte proiecte sunt in curs de realizare pe relatia Norvegia-Olanda sau Finlanda-Estonia.
In ceea ce priveste privatizarea Transelectrica, oficialii companiei au declarat ca aceasta va fi listata la Bursa. Prospectul pentru listarea companiei va ajunge la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) in martie.