România ar putea accepta oferta Washingtonului privind achizitionarea de avioane de lupta     F-16, în situatia în care guvernul american va oferi garantii Bucurestiului ca îi va facilita cumpararea de avioane F-35, viitorul standard al NATO, potrivit unor surse militare.
 Obiectivul României este sa se alinieze standardelor NATO, fiind luata în considerare posibilitatea de a cumpara avioane F-16 tocmai pentru a facilita trecerea catre F-35, viitorul avion care va intra în dotarea fortelor aliate. În Consiliul Suprem de Aparare a Tarii s-ar fi pus în discutie solutia ca acum sa fie cumparate doar 24 de avioane F-16 cu o parte din cele 4,5 miliarde de euro disponibile, urmând ca alte 24 de avioane sa fie cumparate din modelul F-35. Aceasta solutie, doar una dintre cele discutate în CSAT, ar face ca României sa îi ramâna bani si pentru celelalte programe de înzestrare, spun aceleasi surse. Acestea precizeaza ca, în cazul în care decizia politica va înclina balanta catre unul dintre ceilalti competitori, armata va trebui sa amâne programe de înzestrare strategica pâna dupa anii 2020-2025. Declaratiile sunt în concordanta cu ceea ce a afirmat recent reprezentantul Lockhead Martin în Europa, Scott Haris, potrivit caruia Washingtonul va face în urmatoarele saptamâni o oferta Bucurestiului privind vânzarea de avioane de lupta F-16, fiind de asteptat ca România sa o accepte.
"În urmatoarele saptamâni, Guvernul SUA va face o oferta oficiala României. Desigur, vor urma negocieri si poate unele modificari, dar asteptam sa vedem care va fi raspunsul", a declarat Harris, corespondentului NewsIn la Bruxelles.
Reprezentantul Lockheed Martin, compania constructoare de avioane de lupta F-16, a explicat ca "România ia serios în considerare achizitionarea de avioane F-16, deoarece doreste sa aiba o configuratie similara cu cea a NATO". În ceea ce priveste competitorii europeni si planurile de a face interoperabile aceste sisteme, Harris a precizat scurt ca "F-35 va fi avionul european".

Maruntis pentru elicoptere

Pentagonul a anuntat în luna mai ca a informat Congresul american cu privire la posibilitatea de a vinde României 24 de avioane de lupta Lockheed Martin Corp F-16 si echipamente aferente. Congresul este notificat înainte de încheierea unor tranzactii majore de armament între guverne straine si Pentagon. A fost si cazul României. Autoritatile române sustin însa ca nu au luat înca decizia în privinta avioanelor multirol, pentru care mai exista oferte si din partea unor companii europene de armament. Congresul ar fi putut respinge notificarea guvernului american, ceea ce nu a fost cazul, a precizat Scott Harris. Potrivit unor surse militare de la Bucuresti, Ministerul Apararii ar prefera ca statul sa cumpere 24 de avioane multirol F-16 second hand, care sa fie interoperabile cu F-35, pentru a permite si achizitionarea a 24 de elicoptere de atac, necesare securitatii trupelor din teatrele de operatiuni. Aceleasi surse spun ca toate cele 24 de avioane F-16 ar costa în jur de 800 de milioane de dolari.

Achizitia avioanelor, decizie politica

Întrebat în legatura cu aceste informatii, Corneliu Dobritoiu, secretar de stat si sef al Departamentului pentru politica de aparare si planificare, a spus ca Ministerul Apararii a exprimat o pozitie în CSAT, însa nu a dorit sa faca public continutul acesteia. "În momentul în care peste zece ani F-35 va fi aparatul tarilor membre NATO, când peste 2.000 si ceva de aparate vor fi achizitionate de catre tarile NATO, va puteti închipui cu usurinta ca NATO va ridica standardele operationale pentru ceilalti aliati în asa fel încât aviatia sau mijloacele lor aeriene sa poata sa opereze cu avioane F-35. Decizia politica de la noi cred ca va avea în vedere si acest aspect, pentru ca, daca vom face investitii într-un aparat care nu poate fi interoperabil cu F-35, ne izolam de ceilalti", a declarat, saptamâna trecuta, Corneliu Dobritoiu.  
Totodata, Dobritoiu a admis ca, în situatia în care se va lua decizia cumpararii unor avioane multirol noi, va fi afectat programul de achizitie al elicopterelor de atac.  "Pe de alta parte, hotarârea de investitie într-un aparat nou, în situatia în care va fi acceptat, va împinge decizia de achizitionare a unor elicoptere de atac dupa anul 2025 sau 2030, când nevoia reala este acum. Noua ne mor oameni în teatrele de operatiuni", a precizat Dobritoiu. Guvernul va adopta în curând o hotarâre privind procedura de achizitie a avioanelor multirol, a anuntat ministrul apararii, Teodor Melescanu, pe 2 septembrie, în prezenta omologului sau din Suedia, tara producatoare de avioane Gripen, luate si ele în calcul pentru înzestrarea Armatei Române.  "Foarte curând, poate chiar într-o saptamâna, doua, guvernul va adopta o hotarâre privind procedura de achizitie a avioanelor multirol care sa porneasca de la ideea unui dialog competitiv si de la asigurarea conditiilor necesare pentru ca toate aceste proceduri sa se întâmple în cea mai mare transparenta posibila", a spus Melescanu, care a precizat ca, pâna în prezent, România nu a luat nici o decizie privind achizitionarea de avioane multirol.
De asemenea, ministrul apararii l-a asigurat pe omologul sau suedez ca modelul Gripen produs de compania SAAB se afla pe lista celor cinci tipuri de avioane multirol care satisfac cerintele tehnico-operational întocmite de specialistii din Fortele Aeriene Române. Cele cinci modele de avioane multirol aflate în cursa sunt F-16, F-18, Gripen, Rafalle si Eurofighter Typhoon.

4,5 miliarde de euro pentru dotarea armatei

Principalii rivali ai Lockheed Martin pentru acest program de achizitii al fortelor aeriene române sunt suedezii de la SAAB - cu avionul JAS Gripen, care au oferit investitii de un miliard de euro în România în cazul achizitionarii de avioane Gripen, plus o oferta de offset (investitii si noi locuri de munca), ce ar urma sa acopere "cel putin 100% din valoarea contractului".  Eurofighter Typhoon, rivalul construit de Alenia Aeronautica, BAE Systems si EADS, desi este cel mai scump, estimat la peste 80 de milioane de dolari bucata, ofera de asemenea un offset de cel putin 80% din valoarea contractului.
Pretul unui F-16 în 2007 a fost de 45 de milioane de dolari, însa acesta variaza mult în functie de dotari si de anul de fabricatie. Anul trecut, CSAT a autorizat cheltuirea a pâna la 4,5 miliarde de euro pentru 48 de avioane de vânatoare care sa înlocuiasca flota de MIG-21, aparate de zbor ce vor fi casate în 2011.