Vanzarile din retailul romA¢nesc ar putea avansa, in perioada 2007-2017, cu 130%, la peste 72 de miliarde de euro, Romania fiind, alaturi de Bulgaria, una dintre pietele cu cel mai mare potential de crestere in domeniu, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta Deloitte. Studiul a€œWhy is the Central European consumer goods and retail sector so interesting?a€ (De ce este sectorul de bunuri de consum si de retail din Europa Centrala atat de interesant? - n.n.), realizat de Deloitte Business Consulting, analizeaza, pe baza indicatorilor macroeconomici si datelor referitoare la piata de retail, modul in care ar putea evolua sectorul de retail in regiune in urmatorii zece ani.
Valoarea pietei de retail in Romania a fost de 31,2 miliarde de euro in 2007, iar Deloitte estimeaza in urmatorii zece ani o crestere de 132%. Cea mai rapida dezvoltare a sectorului de retail este estimata, insa, pentru Bulgaria, cu 139% fata de vanzarile totale inregistrate anul trecut, de 13,7 miliarde de euro.
a€œBulgaria si Romania au cel mai ridicat potential de crestere in urmatoarea decada, cu estimari ale imbunatatirii indicatorilor din retail cu mai mult decat dublu fata de valorile actuale. Tarile baltice au de asemenea previzionate dezvoltari importante, dar anvergura acestor piete este scazuta. Polonia, un gigant regional, ar putea asista la randul sau la un avans destul de mare, de 71% pentru urmatorii zece ani, dupa ce piata poloneza de retail a fost de 140 de miliarde de euro in 2007. Spre comparatie, valoarea medie estimata pentru cresterea pietei de retail in tarile UE este de 25%a€, se spune in studiu.
Analiza arata ca anticiparile privind evolutia Romaniei si Bulgariei sunt determinate de dimensiunile actuale reduse ale celor doua piete, fapt demonstrat de valoarea mica a vanzarilor pe cap de locuitor. Astfel, vanzarile in retail din Romania reprezinta 31% din media celor 27 de state ale Uniunii Europene, cu 1.447 de euro pe locuitor in 2007, cel mai mic nivel din UE. in schimb, vanzarile per cap de locuitor din Bulgaria au fost anul trecut de 1.797 de euro, 39% din media UE, iar in Polonia indicatorul s-a situat la 3.674 de euro, 80% din media europeana, conform studiului.
Canalele moderne de comert se dezvolta rapid in Europa Centrala, mai ales ca urmare a extinderii agresive a retelelor de discount. De cele mai multe ori, retailul modern se dezvolta in detrimentul comertului traditional, in special pe segmentul produselor nealimentare. a€œRomania si Bulgaria au, in prezent, cele mai importante investitii in retail din regiune, iar comertul modern se va dezvolta foarte rapid. Doar in Romania, in perioada 2007-2008 vor fi finalizate spatii comerciale care totalizeaza peste 750.000 de metri patrati, ceea ce reprezinta o crestere de 113% fata de stocul actuala€, se mai precizeaza in studiu.
In privinta noilor tendinte in materie de retail, studiul Deloitte arata o crestere a popularitatii comertului electronic in Europa Centrala. Desi Marea Britanie, Franta, Belgia si Germania concentreaza 70% din comertul electronic european, tari precum Slovenia, Estonia, Republica Ceha sau Letonia sunt deja peste media Uniunii Europene in materie de penetrare a Internetului. Romania este si in privinta accesului la Internet printre ultimele tari din UE, doar 31% din populatie utilizand acest mediu de comunicare. In schimb, cresterea accesului a crescut din 2000 pA¢na in 2007 cu 775%, cel mai ridicat avans din UE. Potrivit datelor firmei Gemius, citate de Deloitte, doar 29% dintre romA¢ni au cumparat cel putin odata de pe Internet, fata de 66% dintre polonezi sau 32% dintre lituanieni.