Gandul informeaza: Fara niscaiva vraji facute de Ministerul Transporturilor, Autostrada Soarelui nu va fi gata in 2011, dupa cum spune ministrul de resort, Anca Boagiu ("Pana la sfarsitul anului 2011 vom putea merge cu totii de la Bucuresti la Constanta pe autostrada").

Siturile arheologice, o problema

Mai precis se lucreaza cam asa. Se da initial un aviz de principiu pe traseu, care a fost obtinut, dupa care incep sapaturile. O data ce constructorul descopera posibile vestigii, el este obligat sa cheme arheologii care decid daca lucrarile pot continua. Ori in prezent, pe intregul traseu, exista peste 20 de astfel de situri arheologice care trebuie descarcate. Cel mai bine la acest capitol sta soseaua de centura a orasului Constanta, unde mai sunt de descarcat doar doua situri. Pentru Constanta-Cernavoda, reprezentantul constructorului, firma Astaldi, a declarat ca in total au fost identificate 11 situri, dintre care cinci sunt in lucru, iar restul de sase nu sunt atacate inca. In ceea ce priveste Cernavoda-Medgidia, sectorul a fost impartit pe trei sectoare.
Pe unul dintre ele nu sunt probleme din acest punct de vedere, in timp ce pe celelalte doua sunt opt situri care inca nu au fost date in lucru si pentru care nu exista inca semnat un contract (dupa schimbarea legii, acesta trebuie incheiat cu Muzeul de Istorie si Arheologie Constanta). Deci din 21 de situri, se lucreaza dar la 5. De altfel problemele arheologice sunt unele dintre cele mai dificile in acest proiect.
"Zona Valul lui Traian fiind colinara si avand o perspectiva asupra zonei mai joase invecinate avea un rol strategic si de aceea si numarul mare de morminte din antichitate desĀ¬coperite aici. Eu nu inteleg ce a fost in capul celor care au propus acest traseu", spune angajatul primariei Cernavoda. Ca sa fie evitata aceasta zona, anul trecut s-a propus si s-a acceptat un traseu translatat spre sud, care insa lungeste tronsonul Cernavoda-Medgidia.

Autostrada care se dilata si se contracta

Schimbarea lungimii traseului, solutie propusa anul trecut de constructorul COLAS pentru evitarea obiectivelor arheologice din zona Valul lui Traian, este argumentul pentru care Consiliul Judetean Constanta refuza eliberarea certificatului de urbanism necesar. Intr-o adresa recenta trimisa Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), referitoare eliberarea certificatului de urbanism, CJ Constanta obiecĀ¬teaza ca in cererea initiala, din vara anului trecut, traseul indicat de CNADNR era cu 0,9 kilometri mai lung decat cel initial, in timp ce doar cateva luni mai tarziu, adica in noiembrie, autostrada devenise cu 1,1 km mai scurta. CJ Constanta conditioneaza eliberarea certificatului salvator de prezentarea de catre CNADNR a studiului de fezabilitate al autostrazii pentru a intelege aceste contractii si dilatatii ale proiectului.
"Le-am cerut pe 8 decembrie sa ne dea studiul de fezabilitate si sa lamureasca incurcatura asta. Nu au mai raspuns", spune Cristian Moldovanu, purtator de cuvant al CJ Constanta. Institutia afirma ca nu poate emite certificatul, deoarece exista riscul suprapunerii acesteia cu alte obiective de interes local. Prefectul Constantei, Claudiu Palaz, banuieste insa ca, astfel, Nicusor Constantinescu incearca sa blocheze lucrarile. "Nu pot sa cred ca presedintele CJ Constanta incearca sa blocheze documentatia. Nu asa se ajuta la construirea autostrazii (...)
Nu pot sa cred ca domnul Constantinescu nu va elibera certificatul de urbanism. Cred ca o sa-i vina mintea la cap", spune prefectul Palaz.
Pe unde s-a plimbat autostrada timp de 6 ani
2005
Este intocmit studiul de fezabilitate de catre Louis Berger.
2006
Este semnat contractul de imprumut cu BERD.
2008
Este revizuit studiul de fezabilitate de catre Mott McDonald.
Este emis primul certificat de urbanism.
2009
Se semneaza contractele de construire cu COLAS si Astaldi-Max Bogl.
Sunt identificate primele vestigii arheologice.
Ministerul Culturii cere modificarea traseului.
Transporturile propun o varianta de traseu pentru evitarea siturilor arheologice.
2010
Ministerul Culturii isi da acordul asupra noii variante.
Ministerul Transporturilor cere CJ Constanta un nou certificat de urbanism.
2011
CJ Constanta refuza eliberarea certificatului, banuind erori in proiect.