Reforma sistemului de impozitare a companiilor in Uniunea Europeana, inceputa inca din 2001, se fundamenteaza pe baza impozabila comuna consolidata pentru companii (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB). Unificarea regulilor de functionare a sistemului fiscal corporativ prin baza comuna de impozitare cere uniformitate in reglementarile de impozitare a companiilor.
Implementarea CCCTB faciliteaza operatiunile economice desfasurate de companii in Uniunea Europeana, cu posibilitatea de a opta pentru aplicarea acestui sistem.
Obiectivele politicii fiscale in UE urmaresc inlaturarea obstacolelor din calea functionarii pietei comune, realizarea Strategiei Lisabona, realizarea unei reduceri durabile a poverii fiscale, preocuparea pentru nevoile contribuabililor si ale autoritatilor fiscale.
In prezent, in cadrul Uniunii Europene exista 27 de sisteme fiscale diferite din punctul de vedere al metodologiei de calcul al impozitului pe profit, adica 27 de cote de impozitare a profitului realizat. Acest aspect este un obstacol fiscal din punctul de vedere al costurilor administrative si nu numai, pentru o companie multinationala care desfasoara activitati economice in mai multe state-membre ale Uniunii Europene.
Baza comuna de impozitare pentru firme este un mecanism in mare disputa la Bruxelles, pentru ca, prin acesta, profiturile companiilor se reloca in tarile de productie, iar companiile mari vor dori sa se impoziteze in tara unde e cota mai mica. Conceptul CCCTB da nastere la o adevarata concurenta intre state, pentru ca mecanismele fiscale tin de suveranitatea fiecaruia. Fiscalitatea directa aplicata in cadrul Comunitatii Europene nu necesita nicio armonizare sau coordonare si este lasata in intregime la aprecierea statelor-membre, potrivit principiului subsidiaritatii. Situatia este diferita atunci cand fiscalitatea directa are o incidenta asupra celor patru libertati inscrise in tratatul Comunitatilor Europene (libera circulatie a marfurilor, a persoanelor, a serviciilor si a capitalurilor) si asupra dreptului de stabilire a persoanelor si a companiilor.
Compensarea pierderilor fiscale dintr-un stat cu profiturile
dintr-altul
Avantajele implementarii CCCTB se refera la posibilitatea de a compensa pierderile fiscale realizate intr-un stat-membru cu profiturile realizate in alt stat-membru, precum si evitarea problemelor legate de preturile de transfer pentru tranzactiile din cadrul aceluiasi grup. Conceptul CCCTB reprezinta un pas important pentru realizarea unui sistem fiscal armonizat in cadrul Uniunii Europene. Un alt avantaj al sistemului este caracterul optional al acestuia. Companiile vor putea opta pentru aplicarea CCCTB in cazul in care considera ca acest lucru este mai avantajos in comparatie cu regulile fiscale aplicabile in prezent in fiecare stat-membru. In cazul in care compania nu opteaza pentru aplicarea CCCTB, prevederile legislatiei fiscale nationale se vor aplica in continuare. Implementarea CCCTB se refera la taxarea activelor, potrivit Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS), impozitarea deprecierii, a rezervelor, a veniturilor taxabile, a profitului consolidat, in vederea stabilirii costului fiscalitatii. Adoptarea IFRS este una dintre ideile de punere in lucru a CCCTB pentru companiile mari. Cel mai important aspect care trebuie rezolvat este metodologia generala, respectiv punctul de referinta pentru calculul bazei impozabile unice. Astfel, pana in prezent au fost realizate doua propuneri potrivit carora baza unica impozabila sa fie calculata pornind fie de la diferentele dintre soldurile finale si soldurile initiale ale bilantului, fie de la contul de profit si pierdere al companiei, urmand a se stabili optiunea cea mai favorabila pentru toate statele-membre.
Conceptul CCCTB a fost incorporat in Strategia Lisabona si va fi luat in discutie de Consiliul Economic si Financiar (Ecofin) al UE. In acest an, Comisia Europeana urmeaza sa definitiveze un proiect de Directiva privind CCCTB, cu aplicabilitate din anul 2010.