Gandul informeaza : De ce Guvernul NU POATE "REINTREGI" salariile bugetarilor DECAT DACA INCALCA LEGEA

La mai putin de o saptamana dupa ce presedintele Traian Basescu a cerut, in Parlament, "reintregirea" salariilor bugetarilor, coalitia de guvernamant a anuntat majorarea acestora incepand cu luna iunie. Procentul efectiv al majorarii urmeaza sa fie stabilit, dupa cum a declarat Mircea Toader, liderul deputatilor PDL, citat de Mediafax.
Problema pe care o are acum Guvernul este ca, asa cum se precizeaza in legea responsabilitatii fiscal-bugetare, nu are voie sa mareasca bugetul de salarii peste suma anuntata initial in bugetul pe 2012, ceea ce ar echivala cu o majorare de numai 6,8% timp de jumatate de an, conform calculelor gandul , respectiv cu noua puncte procentuale sub nivelul necesar reintregirii salariilor bugetarilor.
"Ramane de vazut cum va fi facuta aceasta majorare astfel incat sa respecte legea. Exista un plafon exprimat ca procent din PIB pentru acest tip de cheltuieli, dar si o valoare absoluta, pe care nu are voie sa o depaseasca", a declarat pentru gandul Ionut Dumitru, economist-sef al Raiffeisen Bank. Ionut Dumitru este si presedintele Consiliului Fiscal, organism infiintat la cererea expresa a FMI pentru a monitoriza activitatea fiscal-bugetara a Guvernului.
In legea responsabilitatii fiscal-bugetare, la articolul 9, alineatul 2, se precizeaza ca "cheltuielile de personal totale ale bugetului general consolidat nu pot fi majorate pe parcursul anului bugetar cu ocazia rectificarilor bugetare".
Astfel, fara o eventuala OUG prin care sa se aplice o derogare de la litera legii, Guvernul nu poate majora cheltuielile cu salariile bugetarilor decat de la 38,5 miliarde de lei, cat au fost anul trecut, la 39,8 miliarde de lei, cat a trecut in bugetul pe anul in curs.
Asta inseamna ca Guvernul nu poate majora, per total, fondul de salarii decat cu 6,8% timp de sase luni (incepand din iunie), respectiv cu 1,3 miliarde de lei, conform calculelor gandul. Calculele sunt facute insa plecand de la premisa ca numarul angajatilor bugetari va fi acelasi pe toata perioada anului. In cazul in care numarul lor va scadea, suma disponibila majorarii salariale va creste.
In ceea ce priveste faptul ca Executivul nu are voie sa majoreze salariile cu mai putin de 180 de zile inaintea alegerilor generale, "problema" a fost rezolvata, in sensul in care "reintregirea" va fi introdusa, legislativ, din luna mai, cu aplicare din iunie.
Reintregirea depaseste plafonul legal cu 2,3 miliarde de lei
Reintregirea salariilor bugetarilor, respectiv majorarea lor cu circa 16% ar presupune un efort bugetar de doua miliarde de lei, dupa cum a declarat vineri ministrul Finantelor, Bogdan Dragoi. Impactul bugetar se refera insa la efectul total al majorarii asupra bugetului, respectiv se scade din cheltuiala suplimentara impozitul pe venit de 16% si contributiile sociale, care se intorc tot in vistieria statului.
Tinand cont ca anul trecut cheltuielile cu salariile au fost de 38,5 miliarde de lei, conform cifrelor oficiale ale Finantelor, cheltuiala suplimentara ar fi de aproape 6,2 miliarde de lei pentru tot anul, deci de 3,6 miliarde de lei pentru jumatate de an, respectiv incepand din iunie. Cifra este cu 2,3 miliarde de lei mai mare decat cea asumata prin bugetul pe 2012, pe care Guvernul nu are voie sa o mareasca prin rectificari bugetare, conform legii responsabilitatii fiscal-bugetare.
In ceea ce priveste oportunitatea "reintregirii salariale", Ionut Dumitru, economistul-sef al Raiffeisen Bank, sustine ca atat timp cat nu creste productivitatea este periculos sa majorezi salariile.
"Se spune ca este o revenire. O revenire de la ce? De la un exces"
"Ne facem singuri rau. Daca productivitatea nu a crescut, atunci majorarea salariilor se va traduce intr-o presiune mai mare pe deficitul de cont curent si pe inflatie. Daca economia nu este mai productiva nu avem niciun motiv sa majoram salariile cu un nivel atat de ridicat", ne-a declarat Dumitru.
"Se spune ca este o revenire. O revenire de la ce? De la un exces. A devenit administratia publica, de exemplu, atat de eficienta in ultimul timp incat sa putem vorbi despre majorari salariale. Nu spune nimeni ca nu trebuie facute majorari salariale, insa ele trebuie facute treptat, nu peste noapte, si corelate cu productivitatea. Intr-un an maresti cu 5%, anul urmator, daca sunt bani, cu inca 5% si asa mai departe", a adaugat el.
Cresterea economica ar putea fi "subunitara"
Atat la finele anului trecut cat si in ianuarie si februarie, mai multi oficiali ai Guvernului sau lideri ai coalitiei de guvernamant au declarat ca o eventuala majorare a salariilor si pensiilor, sau o eventuala reducere a CAS ar putea fi decise doar la finele primului trimestru din acest an si daca se va dovedi ca Romania va avea o crestere economica de cel putin 2% din PIB.
La mai putin de doua luni de la aprobarea bugetului, fundamentat pe o crestere economica de 1,8-2,3% din PIB, FMI a revizuit in jos estimarea de crestere economica pe anul in curs la 1,5-2% din PIB. Estimarea, chiar si dupa taierea ei, ar putea fi insa in continuare prea optimista, mai ales tinand cont ca, dupa cum a anuntat vineri Bogdan Dragoi, ministrul Finantelor Publice, Romania ar putea reintra, "tehnic", in recesiune.
"Nu poti majora salarii anul acesta pentru ca anul trecut ai avut o crestere economica mai mare decat ai estimat. Asta ar insemna ca se face aceeasi greseala ca in 2007, cand s-a anuntat ca 'Am avut anul acesta venituri mai mari, deci ne putem permite majorari salariale anul urmator'. Este total gresit. Pentru a fi sustenabila, majorarea trebuie sa poata fi mentinuta si in anii urmatori", a declarat pentru gandul Laurian Lungu, managing partner Macroanalitica.