Necunoasterea prevederilor legale ii poate costa scump pe botosanenii care vor sa inscrie in circulatie o masina la mana a doua. Fara a primi indicatii de la functionarii care se ocupa de solutionarea dosarelor de inmatriculare a masinilor, multi posesori de autovehicule nu stiu ca isi pot reduce taxa printr-o simpla declaratie pe propria raspundere referitoare la numarul de kilometri rulati.
De mentionat este ca deprecierea (n.r., reducerea taxei de inmatriculare in urma examinarii masinii de catre inspectorii Registrului Auto Roman, sau declararea numarului de kilometri rulati) este avantajoasa in general pentru masinile cu o vechime peste opt ani, cu norma de poluare pana in Euro 3. Pentru stabilirea cotelor de depreciere se face o expertiza la Registrul Auto Roman (RAR), unde se achita o taxa de 330 de lei, dar valoarea de care este scutit la plata proprietarul poate fi de cateva ori aceasta suma.
Legea le ofera posibilitatea proprietarilor de masini sa obtina un cuantum mai mic al taxei daca se incadreaza in anumite criterii. Astfel, una dintre cele mai importante conditii este vechimea autovehiculului, cele de peste 15 ani primind o reducere a taxei de 95%, maximul admis de lege. La calculul deprecierii taxei mai este inclusa starea generala a autovehiculului, respectiv a caroseriei, tapiteriei si a componentelor de bord. Dotarile influenteaza la randul lor nivelul taxei, masinile fara aer conditionat, ABS si airbag beneficiind de o reducere a cuantumului. Specialistii spun ca deprecierea maxima nu poate depasi 95% chiar daca sunt indeplinite mai multe criterii.

Kilometrajul poate aduce reduceri importante

Legea le mai ofera posibilitatea cetatenilor de a completa o declaratie pe propria raspundere prin care mentioneaza ca rulajul autovehiculului este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva. Cu cat este depasit mai mult acest rulaj, cu atat scade taxa, deprecierea maxima fiind de 15%. Astfel, in cazul autovehiculelor cu pana la opt locuri, rulajul standard este de 15.000 de kilometri anual, la cele destinate transporturilor de marfuri de pana in 3,5 tone rulajul standard este de 30.000 de kilometri anual, in timp ce masinile care pot transporta mai mult de opt persoane, dar au o masa sub cinci tone au un standard anual de 60.000 de kilometri, la fel ca si cele care transporta intre 3,5 tone si 12 tone de marfa. In ultima categorie sunt incadrate autovehiculele cu o masa mai mare de cinci tone, care transporta mai mult de opt persoane si cele care transporta mai mult de 12 tone de marfa. In acest caz rulajul standard este de 100.000 de kilometri anual.
Reducerea taxei in functie de kilometraj poate merge pana la 15%, iar pentru a beneficia de ea multi soferi declara pe propria raspundere un kilometraj mai mare, mizand ca nimeni nu va verifica bordul masinii sau efectiv dau kilometrajul inainte.
In declaratia care se depune la Administratia Financiara se trece rulajul, rezultat al raportului dintre numarul de kilometri indicat de kilometraj si vechimea masinii. Legea arata ca declararea ireala a numarului de kilometri se considera infractiune, respectiv fals in declaratii.

Taxa redusa de trei ori

Spre exemplu, pentru un autoturism cu un motor de 1.400 de centimetri cubi fabricat in 1996 ar trebui sa se achite o taxa de aproximativ 2.200 de lei. In cazul deprecierii dupa dotari, se aplica o reducere de aproximativ 1.100 lei (masina nu are ABS, airbaguri laterale si nici aer conditionat), iar declaratia pe propria raspundere referitoare la numarul de kilometri ar mai aduce o reducere cu aproximativ 300 de lei. Astfel tariful final ar fi de 800 de lei, aproape o treime din valoarea initiala a taxei.
Numarul persoanelor care afla despre posibilitatea de a plati mai putin este foarte mic.
"Nu stiam de aceasta prevedere si am sa calculez sa vad daca masina mea se incadreaza si sa solicit restituirea diferentei", a declarat Vasile Aboaicei, proprietarul unui autoturism.
In acest an 7.102 persoane fizice au achitat taxe de inmatriculare de 17 milioane de lei, iar 500 de persoane juridice au achitat doua milioane de lei. Finantistii spun ca majoritatea masinilor inmatriculate au beneficiat de deprecierea valorii taxei dupa criteriul vechimii.

Cuantumul birului va creste din 2011

Ministerul Mediului propune o crestere a taxei de prima inmatriculare incepand de anul viitor, motivata fiind de obligativitatea taxarii masinilor Euro 5, scutite pana in 2011. Potrivit ministrului Laszlo Borbely, cresterea va fi de 30-50%, in functie de vechimea masinii si dotari. Astfel, o masina cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de centimetri cubi, veche de un an, va fi taxata la inmatriculare cu 483 de euro, fata de 380 in prezent. Aceeasi motorizare, dar pentru o masina veche de trei ani implica plata unei taxe de 399 de euro, fata de 315 in prezent. La o masina Euro 3 cu un motor de 1.400 de centimetri cubi, veche de sapte ani, taxa va fi de 998 de euro, fata de 673 in prezent, pentru o vechime de opt ani taxa va fi de 880, fata de 594, iar pentru autoturismele vechi de zece ani proprietarii ar urma sa plateasca 665 de euro, fata de 448 de euro.

Institutii luate cu asalt inainte de majorare







Vestea maririi taxei i-a determinat pe botosaneni sa se grabeasca sa inmatriculeze masinile, iar institutiile abilitate in acest sens au fost luate cu asalt. Pentru a face fata cererilor, care, potrivit estimarilor oficialilor, ar urma sa ajunga la 3.000 pana la sfarsitul anului, s-a semnat un protocol de colaborare intre Directia Generala a Finantelor Publice, Serviciul de Permise si Inmatriculari Auto, precum si Registrul Auto Roman. Astfel s-a suplimentat numarul operatorilor care se ocupa de solutionarea cererilor, iar programul a fost prelungit si in zilele de sambata si duminica.