Cum demonstram durabilitatea proiectului? Cum justificam proiectul? Ce contine introducerea intr-o prezentare de proiect? Ce cuprinde un rezumat de proiect? Sunt doar cateva dintre intrebarile la care vom prezenta raspunsuri in pagina de Integrare. Ghidul finantarilor nerambursabile a fost realizat din sursa www.finantare.ro.

Cum demonstram durabilitatea proiectului?

Cei mai multi finantatori doresc ca finantarea lor sa contribuie capital la cresterea gradului de cunoastere intr-un domeniu important; cu alte cuvinte "le place sa-si cumpere un mic loc in posteritate" prin contributia lor financiara. Vor sa vada ca proiectul pe care-l finanteaza traieste mai departe de limita propusa in cererea de finantare pentru ca ei (pe langa celelalte grupuri-tinta) sa se poata bucura de beneficii.

Adica vor sa vada ca investitia lor este pe termen lung.

Cei mai multi cautatori de finantare, insa, nu au forta sa gandeasca sau sa descrie proiectul pe care-l propun decat pe durata derularii trecuta in cererea de finantare.

Nu faceti ca ei!

Aratati finantatorului ca v-ati gandit la derularea in continuare a proiectului, ca aveti contractele necesare pentru a sustine financiar proiectul respectiv dupa ce s-a incheiat finantarea. Potentialele surse de finantare viitoare pot include granturi ale altor finantatori; taxe pe servicii prestate sau incasari din vanzarea produselor rezultate din proiectul respectiv; programe de dotare (sau autodotare); granturi ale aceluiasi finantator (la o finantare ulterioara); alte surse de finantare.

Puteti include costul acestor activitati in proiectul dumneavoastra si le puteti bugeta in cadrul finantarii pe care o solicitati.

Nu va faceti probleme ca ati putea fi considerat ingrat de catre finantator. Faptul ca va ganditi si la alte surse de finantare decat ale lui va va creste valoarea de manager de proiect. Este de dorit sa includeti in aceasta sectiune un buget prospectiv, detaliat, care sa scoata in evidenta echilibrul financiar ulterior.

Daca aveti in vedere sa obtineti o alta transa de finantare, este bine sa-l instiintati pe finantator inca de la inceput despre acest lucru si sa motivati temeinic nevoia de asistenta ulterioara. Multi cautatori de finantare sunt atat de concentrati pe present, incat uita ca finantatorul acorda o mai mare atentie proiectelor care solicita o "finantare sustinuta".

Cum justificam proiectul?

In cadrul fiecarui proiect trebuie sa convingeti finantatorul de urmatoarele aspecte: problema abordata in cadrul proiectului este una reala, iar amanarea rezolvarii ei are repercusiuni asupra unui grup semnificativ de cetateni; trebuie sa explicati intr-un mod cat mai convingator ce ar urma sa se intample daca problema respectiva ar fi lasata nerezolvata.

Atingerea scopului si rezolvarea problemei vor aduce o serie de avantaje comunitatii, societatii sau anumitor grupuri sociale, avantaje pe care trebuie sa le mentionati. Organizatia dumneavoastra este in masura sa abordeze problema respectiva si sa duca proiectul la bun sfarsit; explicati cat mai clar argumentele care sustin aceasta afirmatie.

Ce contine introducerea intr-o prezentare de proiect?

Introducerea este acea parte a propunerii in care il convingem pe finantator ca organizatia noastra este cea mai potrivita pentru a aborda si rezolva problema de care se ocupa proiectul nostru.

Scopul introducerii este acela de a spori interesul finantatorului pentru ceea ce face organizatia noastra si de a-l face interesat sa citeasca mai departe propunerea de finantare.

Introducerea trebuie sa descrie organizatia noastra si actiunile pe care le intreprinde; sa prezinte misiunea, scopul si obiectivele organizatiei; sa prezinte corelarea dintre scopul si obiectivele proiectului, scopul si obiectivele pe termen lung ale organizatiei; sa scoata in evidenta pregatirea profesionala si stiintifica a personalului ce se va ocupa de proiect si ale responsabilului de proiect; sa prezinte persoanele ce pot oferi recomandari; sa prezinte sursele de venituri si alte tipuri de suport de care beneficiaza organizatia in prezent; sa prezinte oricare alta informatie menita sa creasca credibilitatea organizatiei.

Cum stabilim titlul unui proiect?

Titlul proiectului este citit primul (cateodata este tot ceea ce se citeste!) in cadrul unui proiect. Va trebui deci sa gasiti ceva care sa-l faca pe finantator sa mearga mai departe. Sa includeti in titlu ceva care sa-i trezeasca curiozitatea.

Titlul trebuie sa fie descriptiv; sa scoata in evidenta rezultatele proiectului, si nu metodele folosite; sa descrie avantajele pe care le vor castiga beneficiarii sau societatea de pe urma proiectului; sa fie clar, concis si usor de tinut minte. Daca vreti sa vedeti cateva exemple de titlu, este de ajuns sa deschideti un ziar de senzatie (cam asa ceva trebuie folosit ca stil si design).

Titlul poate varia ca lungime; cel mai bine ar fi sa intrebati finantatorul caruia ii veti trimite proiectul ce l-a frapat pozitiv la titlurile proiectelor admise la ultima etapa de finantare. Exista finantatori care au reguli stricte in privinta numarului de litere folosite intr-un titlu. Se spune ca "e bine sa folosesti 10 sau 13 cuvinte in titlul proiectului tau".



Cum prezint resursele?

Pentru a putea realiza scopul propus managerul de proiect va avea la dispozitie anumite resurse. Din punct de vedere calitativ si cantitativ, la conceperea proiectului s-a considerat ca, utilizate eficient, vor permite atingerea scopului.

Cele mai importante resurse care stau la dispozitia unui manager de proiect sunt: oamenii, echipamentele, materialele, finantele, timpul, informatiile, spatiul, reputatia, imaginea etc. Resursele sunt atat o sursa de putere, cat si de constrangere. Adesea ele functioneaza alternativ: daca aveam timp, nu aveam nevoie de atatia oameni; daca aveam informatii, nu era nevoie de atatia bani.

Un alt aspect important privind resursele este ca, exceptandu-le pe cele financiare, valoarea lor pentru proiect este in general relativa si depinde de capacitatea manageriala a celor care le folosesc.