Inmatricularile de masini vechi au crescut cu 70% fata de primele cinci luni ale anului trecut. Numarul celor noi a scazut cu 57%.

Criza financiara si proasta gestionare a programului "Rabla" au dat peste cap piata auto, determinand cresterea inregistrarilor de masini rulate cu 70,5%, la 117.429 de unitati. Potrivit datelor Directiei Regim Permise si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), in perioada ianuarie-mai 2008 au intrat in circulatie 121.631 de masini noi si 68.856 de automobile rulate, anul acesta numarul inmatricularilor de masini noi scazand cu 53,4% in luna mai, fata de aceeasi luna din 2008, de la 24.650 de unitati la 11.475. In ceea ce priveste masinile second hand, numarul acestora a urcat cu 64,65%, de la 10.753 de unitati la 17.705.
Potrivit statisticilor DRPCIV, Dacia a avut cele mai multe inmatriculari de masini noi in luna mai, respectiv 3.938 de unitati, in coborare cu 38% fata de mai 2008, cand au fost inmatriculate 6.376 de masini. In clasament urmeaza marcile Renault, cu 955 de unitati (-49,8%), Volkswagen, cu 955 (-47,4%) si Opel, cu 717 masini (-50%).
Pe segmentul second hand, Volkswagen a fost cea mai vanduta marca in luna mai, cu 4.511 masini (+74%), urmata de Opel, cu 2.264 de unitati (+64,8%) si Ford, cu 2.049 de automobile (+84,6%).
Comparand datele aferente lunii mai din acest an cu cele din aprilie se observa o usoara crestere a inmatricularilor de autoturisme noi, de 3,8%, de la 11.052 la 11.475 unitati.
Pe de alta parte, piata second hand a scazut cu 29,5% in mai comparativ cu aprilie, de la 22.936 de automobile la 17.705 unitati.
Prima de casare, de trei ori mai mica decat in Germania

Cresterea numarului inmatricularilor masinilor vechi este cauzata, pe de o parte, si de semiesecul programului Rabla, din prima etapa ramanand aproape 8.000 de autoturisme neschimbate, dintre cele 20.000 luate in calcul de autoritati. O explicatie ar putea fi suma mica pusa in joc de oficiali, drept stimulent al casarii masinilor uzate, care este de numai 3.800 de lei (echivalentul a 900 de euro), fata de prima de 2.500 de euro, practicata de germani.
Alt argument ar putea fi resursele limitate ale cetatenilor, in conditiile in care accesul la credite este inca restrans pentru persoanele fizice.
In loc sa vada aceste probleme, oficialii romani au alte preocupari: programul de casare a masinilor uzate a fost extins de guvern prin includerea autoutilitarelor usoare in categoria vehiculelor care pot fi astfel achizitionate.
Recent, Administratia Fondului pentru Mediu a validat participarea a 134 de producatori, importatori si distribuitori de masini in etapa a doua a editiei 2009 a programului "Rabla", fiind primiti doar cei care au epuizat cel putin 80 la suta din cuantumul alocat in prima faza. Etapa a doua a Programului de stimulare a innoirii parcului auto national se va desfasura intre 1 iunie si 31 august 2009. Pentru etapa a doua vor fi disponibile 27.936 de masini, suma totala alocata de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) in aceasta a doua etapa fiind de 106.156.800 de lei.

Nemirschi e multumit

Despre prima parte a programului "Rabla", care s-a incheiat pe 29 mai, ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, a spus ca si-a atins scopul, fiind un ajutor pentru industria auto, care, in primele patru luni, a avut o scadere a vanzarilor pana in jur de 50%, per total. Increzator in rezultate, Nemirschi a declarat ca, de la 1 septembrie, ar putea intra in program si persoanele juridice, pentru care schema va fi aplicata pentru trei ani.