Citeste mai jos care ar putea fi noile conditii pentru 2011
Programul "Rabla 2011" va demara in jurul datei de 20 martie, au anuntat autoritatile. Cu toate acestea, conditiile de desfasurare a programului national de innoire a parcului auto nu sunt clare pana in prezent. In perioada 15-24 februarie, colectorii autorizati s-au inscris in program la Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).
AFM a anuntat ca, in prima etapa, fondurile puse la dispozitie se ridica la 228 de milioane de lei. La nivel declarativ, autoritatile au anuntat ca si in acest an vor putea fi valorificate trei vouchere a cate 3.800 de lei pentru achizitionarea unei masini noi, iar la program vor putea participa si institutiile.

Colectorii asteapta noile reguli

Cu toate acestea, un audit realizat de Curtea de Conturi a Romaniei (CCR) pe Programul "Rabla" ar putea schimba conditiile de participare in acest an. Auditul arata ca societatile colectoare agreate nu platesc nimic proprietarilor de rable si nici statului. Cele 100 de societati participante in program ar fi castigat cel putin 260.000 de euro pentru fiecare punct de lucru. Astfel, in acest an, rablele ar putea fi platite de colectori la pretul pietei. Zvonul circula deja, iar unii colectori se gandesc daca vor continua sau nu in program. "Costurile dezmembrarii unei masini sunt foarte mari. Eu trebuie sa angajez firme specializate pentru colectarea cauciucurilor, a uleiurilor etc. Daca mai si platesc rabla la pretul pietei, nu-mi scot aceste costuri", a spus Doru Ghinea, reprezentantul Remat Craiova.
In 2010, suma alocata programului a fost de 722 de milioane de lei, in crestere cu 40% fata de anul precedent. Numarul de tichete valorice a crescut si el la 190.000, cu 50% fata de 2009.
Autoritatile au permis anul trecut vanzarea tichetelor pe o piata nereglementata, fapt ce a facut ca valoarea de piata a acestora sa scada de la valoarea nominala de 3.800 de lei la 500-1.500 de lei. Cu toate acestea, tichetele au fost decontate la valoarea nominala de 3.800 de lei.

Cea mai mare prima de casare din UE

Sa vedem acum ce recomandari a facut CCR, fapt ce ar putea influenta conditiile Programului "Rabla 2011". In primul rand, inspectorii au reclamat valoarea prea mare a primei de casare (3x3.800 lei) - 2.650 de euro, care ar fi cea mai mare din UE. In al doilea rand, se cer reglementari cu privire la plata rablelor de catre colectori.
"In prezent, fierul vechi rezultat din casarea autovehiculelor uzate ramane aproape in integralitate la colectori, imbogatindu-i nejustificat. Se impune gasirea unui mecanism prin care o parte din contravaloarea materialelor recuperate sa reintregeasca fondul pentru mediu", se arata in raportul CCR.
O alta recomandare prevede ca beneficiarul sa respecte anumite conditii. Astfel, beneficiarul primei de casare ar fi obligat sa nu inmatriculeze in circulatie un vehicul second-hand in urmatorii doi-trei ani, perioada in care vehiculul nou-achizitionat ar urma sa nu fie instrainat.
Prima de casare ar putea fi conditionata de predarea unui autovehicul uzat functional, deoarece acesta polueaza, si nu a unui autoturism in stare de nefunctionare.
Nu in ultimul rand, repartizarea tichetelor valorice pe judete trebuie sa se efectueze in functie de vechimea parcului auto detinut si nu in functie de numarul populatiei.