Mangaliotii nu s-au inghesuit sa participe la dezbaterea publica pe marginea intocmirii Planului Urbanistic Zonal "Zona Centrala Mangalia", poate si din lipsa unei mediatizari a datei la care a avut loc intalnirea de la primaria din localitate. Cu toate acestea, PUZ-ul centrului orasului este unul dintre cele mai importante documente, asteptate de cetatenii orasului, pentru ca de acesta depinde arhitectura zonei pentru viitorii zece ani.

Proiectul Planului Urbanistic Zonal - zona centrala a Mangaliei, are drept principal scop elaborarea unui set de reglementari pe baza carora sa se gestioneze regimul constructiilor in perimetrul cuprins in mijlocul municipiului, in special pentru portiunile in care autoritatile au instituit masuri de protectie a constructiilor, a vestigiilor arheologice si de patrimoniu. PUZ-ul centrului Mangaliei nu propune modificari majore zonei, ci unele "corectii", printre care se numara protejarea sitului urban (vatra orasului), ordonarea si directionarea traficului pietonal, reglementarea punctelor de interes de la parterurile blocurilor de locuinte, protejarea spatiilor verzi comasate, decongestionarea traficului auto prin largirea unor strazi, amenajarea de noi parcari, protejarea vestigiilor arheologice si a constructiilor cu valoare arhitecturala. Proiectantul PUZ-ului central al Mangaliei afirma ca, exceptand geamia Esmahan Sultan, care dateaza din secolul al XVI-lea, nici o constructie din oras nu este mai veche de 125 de ani. Cu alte cuvinte Mangalia are, in zona respectiva, numai cladiri construite dupa integrarea Dobrogei in Romania. Aceasta zona este insa suprapusa peste orasul medieval care, la randul sau, se suprapune celui antic - Callatisului.

Centrul orasului - ospitalier prin taverne si comert oriental

Tocmai din cauza faptului ca centrul Mangaliei a ramas acelasi de mai bine de 120 de ani incoace, in prezent locuitorii orasului, dar si numarul foarte mare de turisti care vin in localitate, se confrunta cu o serie de inconveniente, printre care cele mai mari sunt traficul auto aglomerat, din cauza strazilor inguste sau stramtorate din cauza unor constructii noi si a lipsei parcarilor, tendinta de a degrada imaginea stradala datorita spatiilor comerciale de la parterul blocurilor, precum si starea rea in care se afla cheul. Arhitectii atrag totodata atentia asupra lipsei fermitatii municipalitatii in aplicarea regulamentelor de urbanism, existand riscul comasarii unor parcele de teren si a aparitiei unor constructii de dimensiuni mari in zona de protectie arhitecturala si ambientala, fapt care duce la concentrari de trafic auto in vecinatate si la construirea necontrolata. Problema majora a zonei, cea a traficului auto crescut si a poluarii, va putea fi rezolvata prin obligativitatea folosirii parcarilor ce vor fi extrinse sau nou-infiintate in centru si prin largirea unor strazi secundare prin modificarea bordurilor sau prin demolarea unor anexe de spatii comerciale. "Dezvoltarea in ultimii ani a adus in zona investitori cu potential financiar care, din graba sau nestiinta, manifesta uneori aceeasi neglijenta fata de valorile istorice ale urbei (vestigiile antice, peisajul stradal, renumele de stratiune balneo-climaterica. Propunerile acestui PUZ au in vedere valorificarea potentialului turistic al zonei istorice (strazile Vasile Parvan, Mihai Eminescu, Marasesti, Frumoasei, Vasile Alexandri, Dr. Motas) si a sitului arheologic al orasului, prin transformarea acestora intr-un cartier turistic cu aspect traditional, care ofera ambianta ospitaliera, in pensiuni, cafenele, cofetarii, taverne, gradini de vara, comert de tip oriental (bazar), trasee de plimbare", se arata in propunerile noului PUZ. Intocmirea documentatiei PUZ-ului zonei centrale a municipiului Mangalia se realizeaza intr-un moment de maxima necesitate, tinand cont de dezvoltarea orasului, in primul rand din punct de vedere turistic. Zona centrala - istorica, balneara si turistica - a revenit in atentia edililor locali, ca un spatiu cu un deosebit potential economic.