Putinele legi date pe timp de criza pentru stimularea mediului de afaceri s-au dovedit un fiasco total
Masurile fiscale anticriza adoptate de cand Romania este in derapaj al afacerilor nu au ajutat cu nimic mediul de afaceri. Ba dimpotriva! Firmele au fost mai rau incurcate in hatisul legislativ, fara vreun sprijin concret din partea statului. Exista acte normative adoptate din 2008 incoace, cu intentia de a sprijini mediul de afaceri sa depaseasca si criza, si problemele cauzate de piata deficitara si de blocajele de plati prin care a trecut. Dar, in realitate, nici una dintre legile care propuneau facilitati fiscale pentru mediul de afaceri nu s-a putut aplica. Una singura mai este in vigoare, dar nu orice firma poate indeplini conditiile legale cerute de actul normativ cu pricina. Este vorba despre ordonanta care prevede esalonarea la plata a datoriilor firmelor catre bugetul consolidat.

Scutirea de impozit pe profitul reinvestit - o pacaleala

Legea nr. 329/2009 prevedea, printre altele, ca firmele puteau fi scutite de impozit pe profitul reinvestit. "Aceasta a fost o masura fiscala anticriza fara efect pentru ca aparentul profit scutit de impozit era ulterior platit de agentul economic. Este doar o amanare a impozitului, din cauza faptului ca amortizarea fiscala a fost nedeductibila si statul a obligat contribuabilul sa constituie o rezerva, care ulterior urma sa fie impozitata", a explicat, pentru GdS, managerul firmei de consultanta Professional Consulting, Radu Buziernescu. Inca o masura anticriza fara efect este OUG nr. 200/2008, care ar fi trebuit sa introduca scutirea de impozit pentru dividendele reinvestite. Specialistul in consultanta fiscala spune ca nici macar nu au aparut normele metodologice la actul normativ respectiv, deci nu se puteau aplica. "In aceste cazuri in care se propuneau masuri fiscale anticriza, statul a incercat sa dea bani falsi de pomana. In realitate, firmele nu au putut aplica nici una dintre masurile fiscale respective", a precizat Radu Buziernescu. Cele doua prevederi fiscale nu mai sunt active.
Esalonarea datoriilor, un alt hop pentru firme

OUG nr. 29/2011 privind esalonarea la plata pe o perioada de pana la cinci ani a datoriilor companiilor catre bugetul general consolidat a fost inca o piatra de incercare pentru mediul de afaceri. Masura fiscala, in esenta una buna, este foarte greu de pus in practica, spune consultantul citat. Aceasta din cauza ca se cer foarte multe garantii firmelor. Actul normativ prevede ca firmele trebuie sa depuna garantii de pana la 140% aplicat la valoarea pe care vor sa o esaloneze la plata. Ca ordonanta nu produce efectele scontate o demonstreaza chiar datele de la Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Dolj, care arata ca, desi firmele cu datorii mai mari de 30 de zile sunt de ordinul miilor, doar 65 de entitati economice au depus cereri pentru esalonarea datoriilor. Dintre acestea, doar 55 fusesera acceptate de Fisc, restul neindeplinind conditiile legii, spunea, saptamana trecuta, directorul adjunct al DGFP Dolj, Mihai Antonescu.

Impozitul minim, alta lege proasta

Statul a facut rau firmelor prin modificarea Codului Fiscal, masura prin care fusese introdus impozitul minim (impozitul forfetar, cum era cunoscut in mediul de afaceri). Aveai, nu aveai profit, trebuia sa platesti statului impozit. Aveai, nu aveai activitate, tot trebuia sa platesti la stat impozit minim. Doar firmele care si-au suspendat activitatea la Registrul Comertului au fost scutite de plata impozitului minim. Mediul de afaceri a considerat masura drept o aberatie. Mai ales ca firmele plateau fie impozit pe profit, daca acesta era mai mare decat impozitul minim pe transe, fie forfetarul, daca din calcule ar fi rezultat ca acesta era mai mare decat cel pe profit. Noroc ca executivul a inteles la timp ca mai mult bloca mediul de afaceri decat sa-l ajute, asa ca din partea a doua a anului trecut firmele nu au mai fost obligate la plata impozitului minim, ci doar a celui pe profit, in cota de 16%.

Microintreprinderile - bila alba

Firmele foarte mici au avut de suferit din cauza masurilor anticriza, care de fapt au "ingropat" si mai mult societatile. In 2011, impozitul pe venitul microintreprinderilor este din nou activ, spre bucuria celor in cauza. "Eliminarea, pentru o perioada de timp, a impozitului pe venitul microintreprinderilor (3%) si inlocuirea lui cu impozitul pe profit (16%) au avut efecte negative in piata. Acum s-a revenit la impozitul pe venitul microintreprinderilor, ceea ce este un lucru bun", a spus Radu Buziernescu.