Programul de preschimbare a rablelor a creat nebunie, cozi infernale si situatii paradoxale in intreaga tara. Daca la Brasov dealerii de autoturisme Dacia si-au epuizat in cateva zile cotele repartizate pentru participare, la Piatra-Neamt doar sase nemteni au ajuns cu rablele la REMAT.
Romanii s-au dovedit a fi extrem de interesati de programul guvernamental de innoire a parcului national auto. In mai putin de o saptamana, aproape 30% din fondurile alocate au fost consumate, ne-au precizat surse oficiale din cadrul Administratiei Fondului de Mediu. Trebuie spus ca programul este finantat cu 450 de miliarde de lei, suma care va acoperi solicitarile a doar 15.000 de proprietari de rable, in conditiile in care estimarile neoficiale indica faptul ca, la ora actuala, in Romania, exista cel putin 1,5 milioane de masini mai vechi de 12 ani.
Producatorii si dealerii auto au fost luati cu asalt de posesorii de rable, care doresc sa beneficieze de cele 30 de milioane de lei pentru a-si cumpara o masina noua. Exista insa si paradoxuri. La Brasov, aproape 1.000 de oameni s-au batut pe 113 autoturisme Logan, reprezentand cota singurului dealer Dacia acceptat in program. Potrivit reprezentantilor societatii, selectia s-a facut pe principiul primul venit - primul servit. Banii s-au epuizat astfel in cateva zile. In acelasi timp, la Piatra Neamt, doar sase proprietari de masini au reusit sa obtina nota de acceptare de la producatorii validati, lasandu-si rablele la REMAT. “Apreciem ca ar putea fi macar 500 de nemteni care vor sa intre in program, daca ar fi sa tinem cont de numarul de telefoane pe care le-am primit in ultimul timp. Tin sa subliniez o conditie esentiala, pe care multi dintre cei care au venit aici n-au inteles-o: autoturismul trebuie sa fie functional, altfel nu-l putem accepta“, a declarat Tudor Panduru, directorul comercial al societatii REMAT SA Neamt.

Banii necheltuiti vor fi redistribuiti

Posesorii de autoturisme mai vechi de 12 ani care vor sa participe la program o pot face in orice judet, indiferent de localitatea de provenienta, afirma Mihai Toti, directorul Administratiei Fondului de Mediu (AFM). “Conditiile de participare nu prevad o astfel de corelatie. Persoanele fizice participante trebuie sa aiba domiciliul sau resedinta in Romania, sa detina un autoturism functional, inmatriculat in tara, cu o vechime mai mare sau egala cu 12 ani. Posesorii unor astfel de masini trebuie sa se prezinte mai intai la producatorii validati pentru a obtine nota de acceptare si abia dupa aceea pot merge la centrele de colectare a fierului vechi. Aici, li se intocmeste o nota de distrugere si primesc contravaloarea fierului vechi rezultat prin eliminarea masinii. Trebuie sa mearga apoi la politie pentru radierea vechiului autoturism, dupa care se intorc la producatorul ales cu care incheie tranzactia pentru cumpararea noului autoturism. Suma de 30 de milioane de lei se scade de catre producatorul validat din suma de incasat de la persoanele fizice care achizitioneaza autoturismul nou in baza programului“, ne-a declarat Mihai Toti. Directorul AFM afirma ca, potrivit legii, la finalul programului nu vor exista sume necheltuite. “Daca un producator validat nu a cheltuit pana la 31 august 2005 cel putin 80% din suma alocata, vom redistribui suma ramasa celorlalti producatori“, a adaugat Toti.