Programul de stimulare a innoirii parcului national auto va fi reluat in acest an, potrivit unei decizii a guvernului. Incepand cu 10 iulie, aproximativ 500 de doljeni sunt asteptati sa isi predea la fier vechi rablele, in schimbul carora vor primi 30 de milioane de lei, acontul pentru o masina noua.
Guvernul a decis continuarea si in acest an a Programului "Rabla", prin care se incearca diminuarea poluarii, prin scoaterea din uz a autoturismelor vechi, care sunt caracterizate de un nivel de poluare ridicat. Pentru sustinerea programului au fost alocate 495 de miliarde de lei vechi la nivelul intregii tari, suma provenita din Fondul pentru Mediu. Ca si anul trecut, nivelul primei de casare a masinilor mai vechi de 12 ani a fost stabilit la 30 de milioane de lei vechi, iar programul se deruleaza, in limita sumei alocate, pana pe 12 decembrie 2006.
Potrivit ordonantei de urgenta aprobate de guvern, poate beneficia de o prima in cuantum de 30 de milioane de lei vechi orice proprietar sau mostenitor al unui autoturism uzat, care intruneste cumulativ mai multe conditii: s-a inscris la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou, a predat autoturismul uzat spre casare unui operator economic autorizat de unde a obtinut un certificat de distrugere, a radiat autoturismul uzat si a achizitionat un autoturism nou de la un producator validat.
500 de doljeni vor scapa de harburi
Reprezentantii SC REMAT SA Craiova, societatea care a fost autorizata sa dezmembreze anul trecut rablele doljenilor, a inceput deja sa faca loc pentru depozitarea automobilelor care vor ajunge aici prin Programul "Rabla" 2006. Daca anul trecut, prin intermediul acestui program aproape 400 de doljeni s-au despartit de masinile vechi, in acest an conducerea REMAT asteapta ca numarul lor sa depaseasca 500. De asemenea, anul acesta exista cateva mici modificari in cadrul programului de reinnoire a parcului de automobile. "Anul trecut am primit circa 400 de astfel de masini, in general modelele Dacia si Oltcit, fiind achizitionate cu banii obtinuti masini autohtone, insa anul acesta ne asteptam ca numarul lor sa fie peste 500. Deosebirile fata de anul trecut nu sunt multe, insa trebuie mentionate. In primul rand, se pare ca fierul vechi nu va mai fi decontat, pentru ca nu putem acoperi costurile de dezmembrare si sortare a deseurilor. Nu vom mai primi masini pe baza procesului-verbal de custodie, adica nu le vom mai depozita la noi pana incepe programul, pentru ca anul trecut acest lucru a produs incurcaturi", a explicat Dumitru Ghinea, directorul adjunct al SC REMAT Craiova.
Conducerea societatii precizeaza ca persoanele care vor sa intre in program trebuie sa se hotarasca din timp asupra tipului de masina pe care il doresc, sa verifice daca aceasta poate fi achizitionata si sa isi pregateasca din timp documentele.
Cum dai rabla pe o masina nou-nouta
Pana sa aiba ocazia de a conduce o masina abia iesita din fabrica, cetateanul care se inscrie in program trebuie sa urmeze mai multi pasi. Mai intai, el va trebui sa se inscrie pe lista unuia dintre vanzatorii de autoturisme validati, care, dupa o verificare, ii va elibera o nota de acceptare. Inscrierea in program este valabila 30 de zile de la primirea acestei note, timp in care proprietarul rablei trebuie sa se ocupe de toata hartogaria necesara si sa scape de masina, altfel isi pierde locul in program. Cu nota de acceptare in mana, cu buletinul, cartea tehnica a masinii (daca exista), certificatul de inmatriculare si factura de cumparare, cetateanul isi duce rabla la REMAT. Dupa verificarea de aici, fostul proprietar al rablei pleaca cu trei acte - unul necesar la radierea din circulatie a masinii, unul pentru scoaterea din evidenta fiscului si cu un certificat de predare in vederea distrugerii, care tine loc de chitanta in valoare de 30 de milioane de lei, care va fi inmanat dealerului la care s-a inscris. Urmeaza cozile de la radiere si la administratia financiara. Cu toate aceste acte, cetateanul merge din nou la producator, unde i se scad 30 de milioane de lei din valoarea masinii noi, care poate fi cumparata in rate sau cu banii jos, dupa care urmeaza livrarea automobilului.
Sanctiuni
Actul normativ emis de guvern interzice omologarea pentru circulatie si reinmatricularea unui autoturism uzat predat spre casare, precum si reutilizarea caroseriei, sasiului sau motorului acestuia. Comercializarea ulterioara a autoturismelor uzate sau introducerea spre utilizare a caroseriei, sasiului sau motorului automobilului casat se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la 20.000 de lei noi.