Preocupati de vistieria statului, producatorii marcilor de tigarete ca Marlboro si Kent solicita Finantelor sa majoreze de la 1 iulie procentul accizei minime de la 91 la 95% din valoarea marcii cu cel mai mare volum de vanzari (MPPC). Acest lucru se poate realiza doar abia la anul, dupa ce vor fi indeplinite toate formalitatile legale. Daca Finantele vor tine insa cont de propunerea producatorilor de tigarete scumpe, pretul marcilor care sunt acum ieftine va creste apoape de nivelul celor premium, fiind astfel condamnate la disparitie. Mai mult, contrabanda cu tigarile de trei ori mai ieftine din Ucraina, Moldova si Serbia va inflori.

Pentru a maximiza veniturile din acciza pe tigarete, Ministerul Finantelor, trebuie, printre altele, sa ridice acciza minima la 95% din MPPC, sustine Adrian Popa, reprezentantul companiei British American Tobacco (BAT), producatoarea unor marci ca Malboro si Kent, intr-un comentariu la Amos News. Popa avertizeaza ca daca se intarzie marirea accizei minime si MPPC decade in categoria de cel mai mic pret, bugetul de stat poate pierde, cum s-a intamplat in Polonia, sume importante de bani din accizarea tigaretelor.
"Nivelul accizei minime (in prezent 91% din acciza la MPPC) nu poate fi schimbat decat prin modificarea Codului Fiscal. Iar Codul Fiscal nu se poate modifica decat prin lege, aprobata de Parlament cu sase luni inainte de intrarea in vigoare", ne-a declarat Gilda Lazar, director Corporate Affairs Japan Tobacoo Industry (JTI). Lazar a adaugat ca o "ordonanta de urgenta pe aceasta tema nu se justifica in niciun fel, mai ales ca acciza minima nu face parte din angajamentele asumate fata de UE si exista tari europene care nu au acciza minima". In plus, "acciza minima este deja foarte ridicata, crescand de la 67% la 91% in doar trei ani", sustine reprezentantul JTI.

Acciza minima, instrument anticoncurential

Companiile cu portofoliu preponderent in segmentul premium, adica tigari scumpe, propun majorarea accizei nu pentru ca tin la bugetul statului, ci din dorinta de a controla piata, arata Gilda Lazar. Aceste companii "cer cresterea accentuata a accizei minime la 95-100% pentru ca acciza minima devine un instrument fiscal anticoncurential, limitand concurenta prin pret". Adica, "preturile tigaretelor ieftine cresc mult mai mult decat ale celor scumpe, pana la un nivel care le face neatractive, fiind eliminate de pe piata", explica Lazar.

¥igarile Carpati, mai scumpe din iulie

"In conditiile in care MPPC va fi de la 1 iulie in segmentul premium, inseamna ca acciza platita de Carpati reprezinta 91% din acciza platita de Kent", mai spune Lazar. Cu alte cuvinte, pretul tigarilor care sunt acum mai ieftine ar putea creste de la 1 iulie. "Intre timp, cererea de tigarete ieftine e suplinita de contrabanda din Ucraina, Moldova si Serbia, unde preturile sunt de 3-4 ori mai mici", arata reprezentanta JTI.
Aceasta acuza inconsecventa concurentei care pe de o parte se plange ca tigaretele din Romania sunt scumpe in raport cu puterea de cumparare si ca tinta de acciza a fost depasita din cauza taxei pe viciu, iar pe de alta parte cere cresterea accizei minime, adica scumpirea tigaretelor ieftine.